برنده ی واقعی

پسر 8 ساله ی من دونده ی خوبی بود و در اکثر مسابقات مدال می آورد. روزی برای دیدن مسابقه ی او رفتم.در مسابقه ی اول مدال طلا را کسب کرد.

مسابقه ی دوم آغاز شد.

او شروع خوبی داشت اما در پایان مسابقه حرکت خود را کند کرد و نفر چهارم شد.برای دلداری به سراغ او رفتم تا نکند به خاطر اول نشدن ناراحت باشد.

پسرم خنده ی معصومانه ای کرد و گفت:

مامان یه رازی بهت میگم ولی پیش خودمون بمونه.

کنجکاو شدم. پسرم ادامه داد:

من یک مدال بردم اما دوستم نیکولاس هیچ مدالی نبرده بود و خیلی دوست داشت یک مدال برای مادر پیرش ببرد.برای همین گذاشتم او اول بشود.

پرسیدم:پس چرا چهارم شدی؟

خندید و جواب داد:

آخه نیکولاس میدونه من دونده ی خوبی هستم.اگر دوم می شدم همه چیز را میفهمید.حالا میتوانم بگم پایم پیچ خورد و عقب افتادم.
منبع : سایت عصر ایران

قدر خانواده ات را بدان...

 

با مردی که در حال عبور بود برخورد کردم اووه! معذرت میخوام. من هم معذرت میخوام. دقت نکردم ...

ما خیلی مؤدب بودیم ، من و این غریبه خداحافظی کردیم و به راهمان ادامه دادیم

اما در خانه با آنهایی که دوستشان داریم چطور رفتار می کنیم

کمی بعد ازآنروز، در حال پختن شام بودم دخترم خیلی آرام کنارم ایستاد همینکه برگشتم به اوخوردم و تقریبا انداختمش با اخم گفتم: ”اه ! ازسرراه برو کنار"

قلب کوچکش شکست و رفت

نفهمیدم که چقدر تند حرف زدم

وقتی توی رختخوابم بیدار بودم صدای آرام خدا در درونم گفت: وقتی با یک غریبه برخورد میکنی ، آداب معمول را رعایت میکنی اما با بچه ای که دوستش داری بد رفتار میکنی

برو به کف آشپزخانه نگاه کن. آنجا نزدیک در، چند گل پیدا میکنی. آنها گلهایی هستند که او برایت آورده است.
خودش آنها را چیده. صورتی و زرد و آبی

آرام ایستاده بود که سورپرایزت بکنه

هرگز اشکهایی که چشمهای کوچیکشو پر کرده بود ندیدی

در این لحظه احساس حقارت کردم

اشکهایم سرازیر شدند. آرام رفتم و کنار تختش زانو زدم

بیدار شو کوچولو ، بیدار شو. اینا رو برای من چیدی؟

گفتم دخترم واقعاً متاسفم از رفتاری که امروز داشتم نمیبایست اونطور سرت داد بکشم گفت: اشکالی نداره من به هر حال دوستت دارم مامان من هم دوستت دارم دخترم و گل ها رو هم دوست دارم مخصوصا آبیه رو

گفت: اونا رو کنار درخت پیدا کردم ورشون داشتم چون مثل تو خوشگلن میدونستم دوستشون داری ، مخصوصا آبیه رو ...

آیا میدانید که اگر فردا بمیرید شرکتی که در آن کار میکنید به آسانی در ظرف یک روز برای شما جانشینی می آورد؟

اما خانواده ای که به جا میگذارید تا آخر عمر فقدان شما را احساس خواهد کرد.

و به این فکر کنید که ما خود را وقف کارمیکنیم و نه خانواده مان

چه سرمایه گذاری نا عاقلانه ای! اینطور فکر نمیکنید؟!

به راستی کلمه "خانواده" یعنی چه ؟
منبع  سایت عصر ایران

اصالت ذاتی بهتر است یا تربیت خانوادگی؟

 
در تاریخ آمده است، برسم قدیم روزی شاه عباس کبیر دراصفهان بخدمت عالم زمانه "شیخ بهائی" رسید پس ازسلام و احوال پرسی ازشیخ پرسید :

در برخورد با افراد اجتماع " اصالت ذاتیِ آنها بهتر است یا تربیت خانوادگی شان" ؟

شیخ گفت: هرچه نظر شما باشد همانست ولی به نظر من "اصالت" ارجح است.

و شاه بر خلاف او گفت: شک نکنید که "تربیت" مهم تر است !

بحث میان آن دو بالا گرفت و هیچ یک نتوانستند یکدیگر را قانع کنند بناچار شاه برای اثبات حقانیت خود او را به کاخ دعوت کرد تا حرفش را به کرسی نشاند .

فردای آن روز هنگام غروب شیخ به کاخ رسید بعد از تشریفات اولیه وقت شام فرا رسید سفره ای بلند پهن کردند ولی چون چراغ و برقی نبود مهمانخانه سخت تاریک بود در این لحظه پادشاه دستی به کف زد و با اشاره او چهار گربه شمع به دست حاضر شدند و آنجا را روشن کردند!
درهنگام شام ، شاه دستی پشت شیخ زد و گفت دیدی گفتم "تربیت " از "اصالت " مهمتر است ما این گربه های نا اهل را اهل و رام کردیم که این نتیجه اهمیت "تربیت" است

شیخ درعین اینکه هاج و واج مانده بود گفت من فقط به یک شرط حرف شما را می پذیرم و آن اینکه فردا هم گربه ها مثل امروز چنین کنند!!!
شاه که از حرف شیخ سخت تعجب کرده بود گفت: این چه حرفیست فردا هم مثل امروز و امروز هم مثل دیروز!!! کار آنها اکتسابی است که با تربیت و ممارست وتمرین زیاد انجام می شود...

ولی شیخ دست بردار نبود که نبود تا جایی که شاه عباس را مجبور کرد تا این کار را فردا تکرار کند.

لذا شیخ فکورانه به خانه رفت.او وقتی از کاخ برگشت بی درنگ دست بکار شد، چهار جوراب برداشت و چهار موش در آن نهاد.فردا او باز طبق قرار قبلی به کاخ رفت. تشریفات همان و سفره همان و گربه های بازیگر همان .

شاه که مغرورانه تکرار مراسم دیروز را تاکیدی بر صحت حرفهایش میدید زیر لب برای شیخ رجز میخواند که در این زمان شیخ موشها را رها کرد.
در آن هنگام، هنگامه ای به پا شد یک گربه به شرق دیگری به غرب آن یکی شمال واین یکی جنوب...

واین بار شیخ دستی برپشت شاه زد و گفت: شهریارا ! یادت باشد اصالت گربه موش گرفتن است گرچه "تربیت" هم بسیار مهم است ولی"اصالت" مهم تر!

یادت باشد با "تربیت" میتوان گربه اهلی را رام و آرام کرد ولی هرگاه گربه موش را دید به اصل و "اصالت" خود برمیگردد.
منبع : سایت عصر ایران

عبور

 

 پسر بچه اي وارد بستني فروشي شد و پشت ميزي نشست. پيش خدمت يك ليوان آب برايش آورد.

پسر بچه پرسيد: يك بستني ميوه اي چند است. پيشخدمت پاسخ داد: ۵۰ سنت.

پسر بچه دستش را در جيبش برد و  شروع به شمردن كرد. بعد پرسيد:يك بستني ساده چند است ؟

در همين حال، تعدادي از مشتريان در انتظار ميز خالي بودند و پيشخدمت با عصبانيت پاسخ داد: ۳۵ سنت.

پسر دوباره سكه هايش را شمرد و گفت: لطفأ يك بستني ساده؟ پيشخدمت بستني را آورد و به دنبال كار خود رفت.

پسرك نيز پس از خوردن بستني پول را به صندوق پرداخت و رفت.

وقتي پيشخدمت بازگشت از آنچه ديد شوكه شد .

آنجا در كنار ظرف خالي بستني، ۲ سكه ۵ سنتي و ۵ سكه ۱ سنتی گذاشته شده بود .

پسرک انعام دادن را به خوردن بستنی میوه ای ترجیح داده بود
منبع : عصر ایران

ارزش ریالی مدال‌های المیپک لندن




به گزارش مهر ، این مدال‌ها بیش از 2 برابر بزرگ‌تر از مدال‌هایی است که در بازی‌های المپیک 2008 پکن به ورزشکاران برتر اهدا شد.

برای ورزشکاران این مدال ها بی‌نهایت ارزش دارند و نمی‌توان بر روی آنها قیمتی گذاشت اما اگر بخواهیم ارزش ریالی آنها را بررسی کنیم برخی از آنها 10 هزار تومان هم نمی‌ارزند!

تمام ارزش ریالی این مدال‌ها به مواد خامی است که در آنها به کار برده شده است نه اینکه اینها در رقابت‌های المپیک به بزرگان ورزش دنیا اهدا شده است.
در مدال‌های طلا در واقع تنها یک درصد طلای خالص به کار برده شده است. باقی حجم مدال 92.5 درصد نقره و 6.16 درصد مس است و ارزش آن تنها 644 دلار (یک میلیون و دویست و هشتاد هشت هزار تومان) است. در مدال نقره به جای طلا بیشتر از مس استفاده شده که ارزش تقریبی آن را به 330 دلار (660 هزار تومان) می‌رساند.

مدال برنز نیز شامل 97 درصد مس ، 2.5 درصد فلز روی و 0.5 درصد فلز قلع است که ارزش آن تنها 4.70 دلار معادل تقریبی 9 هزار و چهارصد تومان است.

منبع : سایت انجمن مجازی  شهرستان بهشهر

عکس

 
درخت هلو

 
حلقه های پرتقال

 

 

  • انگورسیاه

 

منبع : سایت تبیان

مخلوط آب لیمو و آب گرم؛ ضامن سلامت بدن

 


اگر این مخلوط را به طور منظم مصرف کنید شاهد تأثیرات مثبت آن بر سلامت بدنتان خواهید بود.

آب و لیمو

 

برای استفاده از این روش فقط آب یک عدد لیمو را درون یک لیوان آب گرم بچکانید و از منافع آن بهره ببرید.

 

اگر مخلوط آب لیمو با آب گرم را هر روز میل کنید شاهد اثرات مثبت آن به شرح زیر خواهید بود:

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

لیمو سرشار از ویتامین C و پتاسیم است. ویتامین C می‌تواند سیستم دفاعی بدن را در برابر حملات ویروس آنفلوانزا افزایش داده و تقویت کند و پتاسیم نیز به نوبه خود به عملکرد مغز و اعصاب کمک کرده و فشار خون را کنترل کند.

 

کاهش وزن

نوشیدن آب همراه با لیموترش نه تنها به روند کاهش وزن شما سرعت می‌بخشد، بلکه بدن شما را از سموم پاک کرده و باعث افزایش انرژی در شما می‌شود.

لیمو با داشتن پکتین موجب کاهش اشتها می‌شود. پس بهتر است زمانی که تحت رژیم غذایی برای کاهش وزن هستید از مصرف لیمو غافل نشوید.

 

ترکیب آب گرم و لیمو کمک خوبی برای هضم محسوب می‌شوند

آب گرم می‌تواند دستگاه گوارش و حرکات حلقوی ماهیچه‌ای دیواره روده را تحریک کند و لیمو نیز می‌تواند مواد معدنی و ویتامین‌ها را تأمین کرده و حتی به عنوان یک پادزهر برای سموم موجود در سیستم گوارش عمل کند.

 

مدر است

لیمو ادرار آور است و باعث می‌شود عمل دفع نیز به راحتی صورت گیرد. به این ترتیب موجب سلامت بیشتر دستگاه ادراری خواهد شد.

لیمو سرشار از ویتامین C و پتاسیم است. ویتامین C می‌تواند سیستم دفاعی بدن

را در برابر حملات ویروس آنفلوانزا افزایش داده و تقویت کند و پتاسیم نیز به نوبه

خود به عملکرد مغز و اعصاب کمک کرده و فشار خون را کنترل کند

کاهش چین و چروک‌های پوست

ویتامین C موجود در لیمو می‌تواند چین و چروک و لکه‌های پوستی را کاهش دهد. آب لیمو برای از بین بردن سمومی که موجب عدم سلامت پوست می‌شوند کاربرد مفیدی دارد.

 

قطرات لیمو برای مراقبت از قلب

تحقیق نشان داد آب لیمو و قطراتی از آن در لیوان آب باعث می‌شود خون در رگ‌ها لخته نشود. محققان مرکز ملی مطالعات قاهره گفتند: خون پس از نوشیدن آب لیمو با سرعت از رگ‌ها بالا می‌رود.

 

لیمو و گلودرد

برای گلو درد بهترین دارو لیمو ترش است. یک قاشق چای‌خوری آب لیمو ترش را در آب نیم گرم بریزید و با آن غرغره کنید ورم گلو و گلو درد  را برطرف خواهد کرد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

نکاتی درباره‌ی مکمل‌های کاهش وزن

 



مکمل

در یک دسته بندی دیگر چربی‌سوزها را به این شکل طبقه بندی می‌کنند.

1- ترموژنیک ها

این چربی‌سوزها شامل دو دسته هستند.

* دسته اول از طریق اثر بر روی غده تیروئید و افزایش 3T و 4T و در نهایت افزایش تیروکسین منجر به شدت متابولیسم و سوخت و ساز می‌شود که باید زیر نظر پزشک مصرف شود زیرا در صورت استفاده خودسرانه ممکن است فرد به هیپرتیروئیدیسم دچار شود.

* دسته دوم ترموژنیک ها از طریق اعمال اثر بر روی عصب سمپاتیک اعصاب خودمختار باعث افزایش کاتکول آمین‌ها که مشتقات آمینی بنزن هستند می‌شود که این مشتقات کاتکول آمینی شامل هورمون‌های آدرنالین و نورآدرنالین می‌باشد که از قسمت مرکزی غده فوق کلیوی ترشح می‌شود که از این قبیل می‌توان به مکمل افدرین که از گیاه افدرا از خانواده افدراسه تهیه شده اشاره کرد. داروهایی نظیر آتروپین و هیوسین را سکوپولامین نیز در این دسته قرار می‌گیرند که باید زیر نظر پزشک مصرف شوند زیرا با مصرف مکمل افدرین بدن در حالت ستیز و گریز قرار می‌گیرد. در این حالت خون بیشتری به بافت‌ها می‌رسد و سوخت و ساز سلول به ویژه کاتابولیسم را افزایش می‌یابد در زمان مصرف افدرین فرد دچار تپش قلب می‌شود.

برخی از ورزشکاران به علت مشاهده اثرات افدرین در چربی سوزی به مصرف بیش از حد و خودسرانه آن اقدام می‌ورزند و دچار بعضی بیماری‌های روانی مانند خشونت بیش از حد و عدم تعادل رفتاری می‌شوند که باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند تا پزشک با آزمایشات مربوطه داروهایی نظیر، پروپرانولول- اوکسپرنولول و سوتالول و ... را به شخص تجویز کند که این داروها مسدود کنند «گیرنده» بتای قلبی هستند. زیرا اثر افدرین بر روی گیرنده های بتا در قلب می‌باشد.

 

2- بلوکه کننده‌ها

الف) بلوکه‌کننده‌های کربوهیدرات

محصولات بلوکه‌کننده‌های کربوهیدرات، حاوی عناصری هستند که از طریق جلوگیری کردن از تولید آنزیم‌های گوارشی مانع هضم کربوهیدرات‌ها در بدن می‌شوند. نتیجه‌ی این کار این است که کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنید به طور کامل هضم نمی‌شوند و بدین گونه دوباره جذب نمی‌شوند. از این طریق با افزایش ذخایر این مواد مغذی محدود می‌شود. این مواد می‌توانند در زمان تقلب کردن در رژیم به ثبات وزن شما کمک کنند چون کربوهیدرات‌ها جذب نمی‌شوند و همچنین از افزایش ذخیره‌ی چربی نیز جلوگیری به عمل می‌آید و با این کار می‌توانید نتیجه‌ی بهتری را کسب کنید.

ب) بلوکه‌کننده‌های چربی

مکمل‌های بلوکه‌کننده‌ی چربی در اصل همانند بلوکه‌کننده‌های کربوهیدرات هستند. مواد خاصی که در این محصولات وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان چیتوسان یا کیتوسان اشاره کرد. چیتوسان یک جذب کننده‌ی چربی است. گفته می‌شود که این ماده توانایی آن را دارد که چربی‌ها را از سیستم گوارشی جدا کرده و دفع آن را از طریق روده‌ی بزرگ انجام و وزن اضافه را کاهش دهد.

برخی از ورزشکاران به علت مشاهده اثرات افدرین در چربی سوزی به مصرف بیش

از حد و خودسرانه آن اقدام می‌ورزند و دچار بعضی بیماری‌های روانی مانند خشونت بیش از حد و عدم تعادل رفتاری می‌شوند که باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند

با وجود ادعاهای تولید کنندگان تحقیقات علمی اظهار می‌کنند که این ادعاها بدون پایه و اساس هستند. در بهترین وجه چیتوسان اصلاح نشده، روزانه 10 کالری از رژیم غذایی فرد کسر کند. اشکال استفاده‌ی دراز مدت از بلوکه‌کننده‌های چربی این است که با جدا کردن چربی، مینرال های مشخصی که در مواد غذایی وجود دارند نیز از آن جدا می‌شوند که بدن برای حفظ سلامتی به آن‌ها نیازمند است.

در دهه 80 از فروش بسیاری از این بلوکرهای کربوهیدرات جلوگیری به عمل آمد چون بی مصرف شناخته شده بودند و بسیاری از خریداران از عوارض جانبی آن مثل باد آوردن، حالت تهوع، استفراغ و احساس خفگی شکایت کرده بودند. حتی در انواع جدید این داروها با فرمول‌های جدید هم چنین عوارض جانبی دیده شده است. خیلی جالب است که سازنده‌ها و تولیدکننده‌های این داروها می‌گویند که این نشان دهنده این است که این داروها خوب کار می‌کنند.

ج) بلوکه‌کننده‌های کورتیزول

کورتیزول هورمونی است که توسط غده‌ی فوق کلیه ترشح می‌شود. این هورمون حیاتی اغلب به هورمون استرس منتسب است. این هورمون در واکنش به استرس تولید می‌شود. این هورمون موجب افزایش فشار خون، سطح قند خون و سرکوب سیستم ایمنی می‌شود. بنابراین به احتمال زیاد بیماری به سراغتان می‌آید.

توجه به آن به خاطر چربی از اهمیت برخوردار است زیرا این هورمون باعث رها شدن سیگنال‌های بدن به دو شکل می‌شود: افزایش اشتها و ذخیره چربی. این بدان معنی است که هر زمان که تحت فشار قرار داریم، کورتیزول در بدن افزایش پیدا می‌کند و بدن نیز به مغز می‌گوید که من گرسنه‌ام، همزمان پیغامی به سلول‌های چربی فرستاده می‌شود که چربی بیشتری ذخیره کنند (و تا جای ممکن آن را حفظ کند). بلوکه‌کننده‌های کورتیزول مانع انعکاس اثرات منفی کورتیزول رها شده طبق مطالب ذکر شده می‌شود.

 

3- دفع کننده‌ها

 این دسته نیز چربی سوز نیستند و فقط مانع جذب چربی در بدن می‌شوند. مثلاً زنیکال باعث می‌شود آب بدن به همراه سدیم و پتاسیم از طریق ادرار دفع شود و نیز مقدار کمتری از مواد غذایی جذب بدن شود و یا «تریامترن H» که پتاسیم را در بدن نگه می‌دارد و فقط سدیم را به همراه آب از بدن دفع می‌کند و فشار کمتری را به قلب وارد می‌کند و در اصل با مصرف دیورتیک‌ها وزن بدن از طریق دفع آب، کم می‌شود و چربی‌ها مصرف نمی‌شوند و دیورتیک‌ها جزء خطرناک‌ترین داروها به حساب می‌آیند زیرا تعادل الکترولیتی بدن را به هم می‌زنند.

در دسته دفع کننده‌ها مکملی به نام زنیکال وجود دارد که آنزیم لیپاز معده را از بین می‌برد و فرد با مصرف چربی هم چاق نمی‌شود زیرا چربی‌ها جذب بدن نشده و از راه مدفوع دفع می‌گردند و فرد همیشه دارای مدفوع چرب می‌باشد که مصرف آن نیز خطراتی به همراه دارد.

 

4- آنابولیک‌ها

آنابولیک ها که شامل: یوهیمبین- DHEA- تریبولوس دلتا 4، آندروستن دیون می‌باشند. از مکمل‌های نام برده شده DHEA و دلتا 4- آندروستن دیون پروهورمون می‌باشند. یعنی یک یا دو مرحله قبل از ساخت تستوسترون هستند و با مصرف آن‌ها بدن به صورت طبیعی تستوسترون تولید می‌کند و از طریق خواص آنابولیک آن‌ها چربی سوزی اتفاق می‌افتد.

با مصرف دیورتیک‌ها وزن بدن از طریق دفع آب، کم می‌شود و چربی‌ها مصرف نمی‌شوند و دیورتیک‌ها جزء خطرناک‌ترین داروها به حساب می‌آیند زیرا تعادل الکترولیتی بدن را به هم می‌زنند

یوهیمبین و تریبولوس ترستریس (نام علمی فارفاسک) باعث افزایش تستوسترون به صورت طبیعی می‌شوند. این دسته بیشتر در دوران رژیم ورزشکاران مصرف می‌شود تا علاوه بر چربی سوزی بافت عضله‌شان حفظ شود. استفاده پروهورمون ها مدتی است در مسابقات ورزشی ممنوع شده است.

 

5- ترکیبات آلی اکتیو

شامل آنزیم‌ها، کوآنزیم ها و ویتامین‌ها و بعضی ترکیبات آلی می‌باشند. مثل مکمل‌هایی چون کوآنزیم 10Q کرومیوم- آنتی‌اکسیدان‌ها- ال کارنیتین که این دسته جزء بی‌ضررترین چربی‌سوزها می‌باشد.

 

6- چربی‌های مفید

این دسته LDL را کاهش و HDL را افزایش می‌دهد و سریع‌تر به انرژی تبدیل شده و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و شامل مکمل‌هایی نظیر CLA که از شیر گاو به دست آمده و روغن‌های MCT مثل روغن کنجد، زیتون و روغن‌های گیاهی می‌باشد. این دسته نیز جزء بی‌ضررترین چربی‌سوزها محسوب می‌شود که برخی از آن‌ها مجوز وزارت بهداشت ایران را داراست.

 

7- کنترل کننده های اشتها

کنترل کننده های اشتها (مکمل‌های رژیمی یا داروها) اساس‌شان بر پایه‌ی کاهش اشتها استوار است و باعث می‌شوند تا شخص کمتر غذا بخورد.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

انگور، میوه ای شفابخش

 

انگور

انگور میوه‌ای شیرین و لذیذ و از نوع میوه‌های خوشه‌ای است. انگور میوه ای بهشتی است. در احادیث آمده است که امام محمد باقر (ع) فرموده اند:

"چهار میوه از میوه‌های بهشتی هستند، انگور، رطب(خرمای تازه)، انار و سیب."(بحارالانوار/ج14/باب اطعمه و اشربه)

این میوه بهشتی سرشار از ویتامین های A، B و C می باشد. هم چنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است.

یک لیوان(160 گرم) انگور سبز یا قرمز بدون هسته حاوی: 110 کالری انرژی، یک گرم پروتئین، 29 گرم کربوهیدرات و یک گرم فیبر می باشد.

انگور، منبع خیلی خوب ویتامین "ث" (28/17میلی گرم)  و منگنز( 11/0 میلی گرم) می باشد. منظور از منبع خیلی خوب یعنی 20 درصد یا بیشتر نیاز روزانه فرد به آن ماده مغذی را برآورده می کند.

درخت انگور را "تاک" یا "مو" نیز می‌گویند.

خواص انگور

1- یکی از خواص مهم انگور، تصفیه ی خون و خون ساز بودن آن است، البته این خاصیت در انگور قرمز بیشتر از انگور سبز است. لذا چنانچه از کم خونی رنج می برید، خوردن انگور قرمز یا یاقوتی را به شما توصیه می کنیم.

2- افرادی که خیلی لاغرند و می خواهند چاق شوند، می‌توانند یک لیوان صبح و یک لیوان عصر آب انگور بخورند.

انگور هم لاغر کننده است و هم چاق کننده، به این صورت که اگر انگور را از صبح تا ظهر، به تنهایی میل کنید لاغر کننده و اگر آن را همراه با غذا بخورید چاق کننده است.

انگور

3- انگور و آب آن برای کسانی که در اثر یک بیماری طولانی ضعیف شده‌اند، بسیار مفید است. افرادی که در دوره نقاهت بیماری به سر می برند و یا ضعف عمومی دارند، سعی کنند از انگور، هویج، سیب و هلو به مقدار زیاد استفاده کنند. البته بهتر آن است که این میوه ها را با هم در آب میوه گیری بریزند و آب میوه مخلوط را در طول روز جرعه جرعه بنوشند.

4- انگور برای سل، یبوست، بواسیر و سیاه سرفه اثر شفابخش دارد.

5- انگور غذای بسیار خوبی برای مبتلایان به اوره خون بالا و اسیدوز می‌باشد.

6- آب انگور تازه برای بیمارانی که دچار ورم کلیه هستند، نوشیدنی مناسبی است، زیرا ادرارآور است. حتی در این مورد بهتر است به جای شیر به بیمار، آب انگور تازه داده شود.

7- به دلیل مغذی و مقوی بودن انگور، برخی از  پزشکان عقیده دارند که آب انگور تازه نوعی شیر با منبع گیاهی است که مواد غذایی آن به مراتب بیشتر ار شیر حیوانی است.

8- مصرف آب انگور تازه برای کسانی که نارسایی کبد دارند توصیه شده است، زیرا آب انگور عمل ذخیره قند در کبد و دفع صفرا را تسهیل می‌کند. کبد را تقویت می‌کند و به فعالیت سالم آن کمک می‌کند.

9- انگور موجب افزایش اشتها می شود.

10- انگور، سموم بدن را دفع می‌کند و یبوست را برطرف می‌سازد.

11- اگر آب انگور را بر پوست بمالید، چین وچروک آن را بر طرف می‌کند و پوست را با طراوت می‌کند.

11- انگور برای کسانی که مبتلا به ورم مفاصل ، روماتیسم، نقرس و سنگ کلیه می باشند، مفید است.

12- انگور برای کسانی که دچار مسمومیت، عوارض فشار خون بالا و سوء هاضمه، اختلالات پوستی، کورک، اگزما و نفریت(ورم چرکی کلیه‌ها) شده‌اند سودمند است.

13- آب انگور تازه شیر زنان را زیاد می‌کند.

انگور

14- انگور در زدودن غم و اندوه و بی‌تابی شدید، بسیار موثر است. از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که فرمود: "پس از طوفان نوح که آب، زمین را شست و حضرت نوح در قبرستان‌ها، استخوان مردگان را دید و بسیار اندوهناک گشت، خداوند متعال به او وحی کرد که انگور سیاه بخور تا غم تو از بین برود." (بحارالانوار/ج14/باب اطعمه و اشربه)

15- انگور عاملی مهم برای بازگشت نیروی عضلانی است.

16- انگور یک غذای خوب برای سلسله اعصاب می‌باشد و فشار عصبی را تسکین می‌دهد.

17- انگور تازه برای بهبود بیماری های قلبی بسیار سودمند است.

18- انگور قند خون را نیز تنظیم می کند. در اثر ورود قند انگور به خون، نیرویی به وجود می‌آید که ماهیچه‌ها به وسیله آن کار می‌کنند.

19- انگور باعث پاک سازی معده و روده از مواد زائد و مضر می شود.

20- انگور دو برابر گوشت در بدن انرژی تولید می‌کند، ولی بر خلاف گوشت اوره خون را افزایش نمی دهد.

21- طبق تحقیقات علمی جدید، انگور بسیاری از میکروب های بیمار زای داخل بدن را نیز از بین می برد.

انگور قرمز

خواص انگور قرمز

انگور قرمز از تصلب شرایین و انسداد رگ ها پیشگیری می کند.

به گفته پژوهشگران "غلیظ بودن خون، اکسیداسیون سریع کلسترول، سفت و سخت شدن رگ ها دلایل اصلی بروز بیماری های قلبی و تصلب شرایین است." این پژوهشگران دریافته اند که با خوردن انگور قرمز، اکسیداسیون کلسترول، کاهش می یابد و رگ های خونی منبسط می شوند و خون با سرعت بیشتری در بدن جریان می یابد علاوه بر این، خوردن انگور قرمز موجب بهبود عملکرد قلب می شود.

انگور قرمز منبع سرشاری از آنتی اکسیدان موسوم به "کوئرنستین" است. پوست انگور دارای ماده سفید "رزوراتول" است که از تراکم و روی هم انباشته شدن پلاکت های خون جلوگیری می کند و در نتیجه مانع لخته شدن خون در رگ ها می شود.

موراد احتیاط

1- مصرف زیاد انگور باعث دل پیچه و اسهال می شود، بنابراین در خوردن آن افراط نکنید.

2- مصرف انگور برای مبتلایان به دیابت(مرض قند) مضر است.

3- مصرف مداوم آب انگور باعث ایجاد سنگ کلیه و رسوبات در دستگاه ادراری می شود.

4- خوردن انگور ترش و نارس، باعث بروز اختلال در معده می‌شود.

5- هسته انگور، سرد و خشک است و در معده‌های ضعیف ایجاد نفخ می کند.

6- زیاد‌ه روی در خوردن انگور برای کبد و معده مضر است و حتی ممکن است به انسداد روده و معده ختم شود.

7- خوردن آب سرد بلافاصله پس از خوردن انگور، برای معده زیان‌آور است.

مریم مرادیان نیری – کارشناس علوم تغذیه

منابع:

ماهنامه دنیای سلامت- شماره 11

خواص میوه های خوراکی (تالیف مرتضی نظری)

http://www.prevention.com/cda/vendorarticle/grapes/HN1776003/nutrition.recipes 

منبع : سایت تبیان

*مطالب مرتبط:

اثر دریافت ویتامین C بر عفونت های مجاری تنفسی فوقانی  : منبع : سایت عصر ایران

 

با شروع فصل پاییز شاهد افزایش شیوع عفونت های سیستم تنفسی می باشیم. عفونت سیستم تنفسی فوقانی (URI) اصطلاحی است که شامل انواع عفونت های مجاری هوایی فوقانی شامل عفونت گوش میانی، سینوزیت، فارنژیت ورینیت می شود، اغلب URIها ویروسی هستند.
 

با شروع فصل پاییز شاهد افزایش شیوع عفونت های سیستم تنفسی می باشیم. عفونت سیستم تنفسی فوقانی (URI) اصطلاحی است که شامل انواع عفونت های مجاری هوایی فوقانی شامل عفونت گوش میانی، سینوزیت، فارنژیت ورینیت می شود، اغلب URIها ویروسی هستند. بیش از 1 بیلیون URIویروسی سالانه در ایالات متحده رخ می دهد که در نتیجه میلیون ها پزشک سالانه آن ها را ویزیت می کنند.

 طبیعتا تغذیه ی مناسب و صحیح نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از شیوع این بیماری دارد. بنابراین مواد غذایی باید در بردارنده ی ویتامین هایی باشند که علاوه بر نقش تغذیه ای، به عنوان آنتی اکسیدان، رادیکال های آزاد را خنثی کنند. بنظر می رسد آنتی اکسیدان ها بعنوان تنظیم کنندگان عملکرد ایمنی، نقش مهمی در عفونت مجاری تنفسی فوقانی داشته باشند.

در مطالعه ای که اخیرا"در مجله کالج تغذیه آمریکا به چاپ رسیده است، اثرات بالقوه استفاده از ویتامین Cو E  بعنوان آنتی اکسیدان، که از طریق رژیم غذایی و یا مکمل غذایی دریافت می گردند، بر عفونت مجاری تنفسی فوقانی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مطالعه 1509 زن و مرد سوئدی 20 تا 60 سال به مدت 4 ماه مورد ارزیابی قرار گرفتند. از میان شرکت کنندگان، 1181 نفر عفونت مجاری تنفسی فوقانی گزارش نمودند.

بررسی نتایج بازگوکننده اثرات مثبت دریافت بالای ویتامین Cاز طریق غذا نسبت به دریافت کم آن در میان زنان  در پیشگیری از بروز عفونت تنفسی فوقانی بود. اما اثرات محافظتی ویتامین Eدرمیان زنان و مردان مشاهده نگردید، اگرچه اثرات محافظتی استفاده از مکملهای ترکیبی حاوی ویتامین Cو Eدر میان مردان مشاهده شد. بر این اساس بنظر می رسد استفاده از مکمل ویتامین EوC در کاهش خطر عفونت مجاری تنفسی فوقانی در میان مردان که نسبت به زنان، ویتامین Cکمتری از طریق غذا دریافت می کنند، موثر می باشد.

نکته عملی: مطالعه حاضر اولین مطالعه مشاهده ای است که پیشنهاد می کند دریافت ویتامین Cاز طریق غذا برای پیشگیری از عفونت مجاری تنفسی در میان زنان کافی می باشد؛ همچنین از آنجایی که مردان  نسبت به زنان ویتامین Cکمتری از طریق غذا دریافت می کنند،  این مطالعه استفاده از مکمل ویتامین Eو Cرا برای پیشگیری از این بیماری به مردان توصیه می نماید. بنابراین استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ویتامین Cمانند مرکبات و... برای پیشگیری از عفونت مجاری تنفسی به همه افراد توصیه می گردد.

منبع: J Am Coll Nutr.2011 Aug;30(4):248-58

ایران با 12 مدال در جایگاه هفدهم المپیک

 

جایگاه هفدهم ایران در سی‎امین دوره بازی‎های المپیک بهترین جایگاه ورزش ایران در ادوار مختلف حضور در بازی‎های المپیک به حساب می‏ آید. بهترین عملکرد ایران از نظر تعداد مدال، مرغوبیت مدال و جایگاه نهایی مربوط به المپیک 2012 لندن می شود. ایران 4 مدال طلا به دست آورد و با مجموع 12 مدال در رده هفدهم قرار گرفت.
کاروان ورزش ایران در پایان سی‎امین دوره بازی‎های المپیک لندن پس از کشورهای آسیایی چین، کره جنوبی، ژاپن و قزاقستان در رده هفدهم جدول توزیع مدال‌ها ایستاد.

به گزارش مهر، سی‎امین دوره بازی‎های المپیک تابستانی امروز یکشنبه با برگزاری مرحله نهایی رقابت‏های مختلف در لندن به پایان رسید. با اتمام این دوره از بازی‎ها، رده‏بندی نهایی کشورهای مدال‌آور در جدول توزیع مدال‎ها مشخص شد که طی آن آمریکا با 104 مدال در صدر قرار گرفت و کاروان ورزش کشورهای چین و بریتانیای میزبان نیز رده‎های دوم و سوم را از آن خود کردند.  

بر این اساس، کاروان ورزش ایران در میان 85 کشوری که صاحب مدال المپیک شده و در جدول توزیع مدال‎ها قرار گرفته‌اند، رده هفدهم این جدول را برای خود نهایی کرد.

کاروان ورزش ایران در حالی با کسب جایگاه هفدهم به کار خود در المپیک سی‎ام پایان داد که با مدال برنز کیانوش رستمی و کسب جایگاه چهل و چهارم وارد جدول توزیع مدال‎ها شده بود. کاروان ایران در طول برگزاری بازی‎ها بارها با سقوط و صعود مواجه شد و حتی تا رده دوازدهم جدول هم پیش رفت اما در نهایت رده هفدهم برای کاروان کشورمان نهایی شد، جائیکه کاروان ایران کشورهای آسیایی چین، کره جنوبی، ژاپن و قزاقستان را بالای سر خود می‎بیند و خود پنجمین کشور آسیایی در جدول توزیع مدال‌ها محسوب می‎شود.

ورزشکارانی که با مدال آوری خود جایگاه هفدهم برای کاروان ایران نهایی کردند، عبارتند از:

مدال طلا

* حمید سوریان: مسابقات کشتی وزن 55 کیلوگرم
* بهداد سلیمی: مسابقات وزنه برداری دسته 105+ کیلوگرم
* قاسم رضایی: مسابقات کشتی فرنگی وزن 96 کیلوگرم
* امید نوروزی: مسابقات کشتی فرنگی وزن 60 کیلوگرم

مدال نقره

* سجاد انوشیروانی: مسابقات وزنه برداری دسته 105+ کیلوگرم
* احسان حدادی: مسابقات دوومیدانی پرتاب دیسک
* صادق گودرزی: مسابقات کشتی آزاد وزن 74 کیلوگرم
* نواب نصیرشلال: مسابقات وزنه برداری دسته 105 کیلوگرم
* محمد باقری معتمد: مسابقات تکواندو وزن 68- کیلوگرم

مدال برنز

* کیانوش رستمی: مسابقات وزنه برداری دسته 85 کیلوگرم
* احسان لشگری: مسابقات کشتی آزاد وزن 84 کیلوگرم
* کمیل قاسمی: مسابقات کشتی آزاد وزن 120 کیلوگرم

بهترین عملکرد از نظر جایگاه، تعداد و مرغوبیت مدال

جایگاه هفدهم ایران در سی‎امین دوره بازی‎های المپیک بهترین جایگاه ورزش ایران در ادوار مختلف حضور در بازی‎های المپیک به حساب می‏ آید. از مجموع 29 دوره بازی‌های المپیک که تا پیش از المپیک لندن برگزار شد، ورزش ایران در 15 دوره آن حضور داشت و به غیر از المپیک 1900 در سایر ادوار آن صاحب مدال شد.

بیشترین تعداد مدال المپیکی ایران در  بازی‎های 1952 فنلاند بدست آمد. در این دوره از بازی‌های المپیک کاروان 22 نفره ورزش ایران هفت مدال (سه نقره و چهار برنز) بدست آورد و در رده سی‌ام قرار گرفت. از نظر تعداد مدال این دوره از بازی‌ها بهترین حضور ایران در المپیک به حساب می‌آید.

البته از نظر مرغوبیت مدال کاروان ورزش ایران در المپیک 2000 سیدنی بهترین حضور را داشت. سه مدال طلا و یک برنز و جایگاه بیست و نهمی حاصل عملکرد کاروان 35 نفره ایران در این دوره از بازی‌ها بود. ضمن اینکه تا پیش از این از نظر جایگاه هم بهترین حضور ایران مربوط به بازی‎های 1968 مکزیک بود که طی آن کاروان ایران با پنج مدال در رده نوزدهم قرار گرفت اما حالا بهترین عملکرد ایران از نظر تعداد مدال، مرغوبیت مدال و جایگاه نهایی مربوط به المپیک 2012 لندن می شود 4 مدال طلا به دست آورد و با مجموع 12 مدال در رده هفدهم قرار گرفت.

نتیجه عملکرد کاروان ایران در 15 دوره پیشین بازی‎های المپیک به شرح زیر است:

دوره المپیک میزبان و سال برگزاری تعداد ورزشکاران مدال طلا مدال نقره مدال برنز مجموع مدال‌ها جایگاه ایران تعداد کل کشورها
المپیک دوم 1900 فرانسه 1 - - - - 28
المپیک چهاردهم 1948 انگلستان 38 - - 1 1 سی و چهام 59
المپیک پانزدهم 1952 فنلاند 23 - 3 7 سی‌ام 69
المپیک شانزدهم 1956 استرالیا 17 2 1 5 چهاردهم 67
المپیک هفدهم 1960 ایتالیا 25 4 بیست و هشتم 83
المپیک هجدهم 1946 ژاپن 63 - 2 سی و پنجم 93
المپیک نوزدهم 1968 مکزیک 14 2 5 نوزدهم 112
المپیک بیستم 1972 آلمان 51 - 3 بیست و هشتم 121
المپیک بیست و یکم 1976 کانادا 84 1 2 سی و سوم 92
المپیک بیست و چهارم 1988 کره جنوبی 27 1 سی و ششم 159
المپیک بیست و پنجم 1992 اسپانیا 41 3 چهل و چهارم 169
المپیک بیست و ششم 1996 آمریکا 19 1 3 چهل و سوم 197
المپیک بیست و هفتم 2000 استرالیا 36 3  - 4 بیست و ششم 199
المپیک بیست و هشتم 2004 یونان 38  2 6 بیست و نهم 202
المپیک بیست و نهم 2008 چین 54  - 2 پنجاه و یکم 204

منبع : عصر ایران

راز طلا های چین در المپیک

در این گزارش عکسی منتشر شده که کودکی را در سن چهار یا پنج سالگی نشان می دهد که درد بسیاری در صورتش آشکار شده و این در حالی است که مربی ژیمناستیک در کنار او ایستاده و بر انجام صحیح حرکات نظارت دارد.
روزنامه دیلی میل انگلیس در گزارشی با عنوان "اردوگاه های شکنجه کودکان المپیک در چین" به راز موفقیت چینی ها در کسب تعداد زیادی مدال طلا در المپیک 2012 لندن پرداخت.

به گزارش عصر ایران، فعالیت این مراکز آموزش ورزش به کودکان در چین برای "شکست ورزشکاران آمریکایی و کسب بالاترین تعداد مدال طلا" انجام می شود.

در این گزارش عکسی منتشر شده که کودکی را در سن چهار یا پنج سالگی نشان می دهد که درد بسیاری در صورتش آشکار شده و این در حالی است که مربی ژیمناستیک در کنار او ایستاده و  بر انجام صحیح حرکات نظارت دارد. هدف از این تمرین ها و حرکات این است که بدن کودکان بسیار نرم و متناسب با ورزش ژیمناستیک شود.

ژیمناستیک یکی از ورزش های مدال آور برای چین در المپیک است.

در بخشی از این گزارش آمده است: "نقاشی های کارتونی موشک و موجودات فضایی بر روی لباس قرمز رنگ نشان می دهد که او تنها یک کودک است. این موضوع ما را به تناقض واضح هدایت می کند . دختری در این سن کودکی باید تحت مراقبت قرار بگیرد اما در چین مجبور به انجام تمرین های سخت و جدی است. تمرین هایی که در غرب تنها توسط ورزشکاران در سن بلوغ انجام می شود.


 

سالن های ورزشی محل تمرین های ورزشکاران کودک در چین بسیار شبیه اردوگاه های شکنجه است. اینها اماکنی برای آموزش بی رحمانه هستند که مجازات در برخی موارد حتی به کتک زدن هم منتهی می شود.

با این همه، پدران در چین ، کودکان خود را به ورزشگاه ها می فرستند تا آموزش ببینند و به قهرمانان آینده تبدیل شوند.
با تمام سختی و سنگ دلی که از این مراکز مشاهده می شود اما این اردوگاه ها نشان می دهند چگونه چینی ها به آسانی در ورزش های شنا و شیرجه و  ژیمناستیک، به آسانی مدال طلا کسب می کنند.

عکس های ترسناک و رعب انگیزی از داخل این ورزشگاه ها منتشر شده است. با وجود اینکه کودکان از درد گریه می کردند اما در مقابل خود تنها تابلویی بزرگ می بینند که روی آن نوشته شده: "برو". این کلمه به مدال هایی اشاره دارد که در انتظار آنهاست.

این کودکان یاد می گیرند که حرفه و کار آنها در زندگی این است که ورزشکاران آمریکایی را شکست بدهند و بر روی سکوی دریافت مدال، بایستند.

به نظر می رسد این کودکان دارای ماموریت خشن هستند. در پایان روز ششم از مسابقات المپیک لندن، چین با کسب 30 مدال طلا در صدر جدول دریافت کنندگان مدال قرار دارد و آمریکا با دریافت 27 مدال طلا، در جایگاه بعدی قرار گرفته است.
منبع : سایت عصر ایران

گروه کوهنوردی شهرداری بهشهر تیرماه 1391

برنامه ورزشكاران ايراني در روز دوشنبه مورخ 16/5/1391

المپيك 2012 لندن
برنامه ورزشكاران ايراني در روز دوشنبه
جام جم آنلاين: یازدهمین روز بازی‎های المپیک لندن برای کاروان ورزشی ایران در چهار رشته قایقرانی کایاک، دوومیدانی، کشتی فرنگی و وزنه برداری پیگیری می‏شود.
 

کاروان ورزش ایران فردا دوشنبه و در روز یازدهم بازی‎های المپیک لندن یکی از شلوغ‌ترین روزهای خود در این بازی‏ها را تجربه خواهد کرد. به خصوص اینکه در هر یک از رشته‏های دوومیدانی و کشتی، سه نماینده کشورمان فردا با حریفان خود رقابت می‎کنند.

البته در روز یازدهم بازی‏های المپیک لندن و در کایاک تک نفره 1000 متر مردان و وزنه برداری دسته 105 کیلوگرم هم کاروان ایران دو نماینده خواهد داشت اما چشم ورزش ایران در این روز به مسابقات دوومیدانی و کشتی فرنگی است. چون برخی از امیدهای مدال‌آوری ایران در این دو رشته فردا وارد میدان می‏شوند. برنامه رقابت‏های ورزشکاران ایران در روز یازدهم بازی‏های المپیک لندن به شرح زیر است:

قایقرانی - ورزشگاه Eton Dorney Canoe Sprint

* کایاک تک نفره 1000 مردان: احمدرضا طالبیان (ساعت 13)

دوومیدانی - ورزشگاه Olympic Stadium

* پرتاب دیسک: احسان حدادی (ساعت 13:30)

* پرتاب وزنه: لیلا رجبی (ساعت 14:15)

* دوی 800 متر مردان: سجاد مرادی (ساعت 14:20)

کشتی فرنگی - ورزشگاه ExCel- North Arena2

* وزن 60 کیلوگرم: امید نوروزی

* وزن 84 کیلوگرم: حبیب الله اخلاقی

* وزن 120 کیلوگرم: بشیرباباجان‌زاده

رقابت‏های کشتی فرنگی از ساعت 16:30 آغاز می‏شود.

وزنه برداری - ورزشگاه ExCel South Arena3

* دسته 105 کیلوگرم: نواب نصیر شلال (مهر)

پيروزي سوريان در مبارزه نخست

المپيک 2012 لندن
 
جام جم آنلاين: حمید سوریان کشتی گیر وزن 55 کیلوگرم کشورمان کشتی نخست خود در رقابت‌های المپیک 2012 لندن را با پیروزی پشت سر گذاشت.
 

به گزارش جام‌جم آنلاين، حميد سوريان در نخستين ديدار خود در رقابت‌هاي كشتي فرنگي المپيك 2012 لندن حريف قرقيزستاني خود آرسن اراليف  را شكست داد و به جمع هشت نفر برتر وزن 55 كيلوگرم راه يافت.

سوریان پس از استراحت در دور نخست در دور دوم و در اولین مبارزه خود به مصاف آرسن ارالیف از قرقیزستان رفت و در سه تایم و با نتایج 4- صفر، صفر- 2 و 2- 1 این کشتی‌گیر را شکست داد.

سوریان در کشتی دوم خود به مصاف برنده کشتی گیران مجارستان و ازبکستان می‌رود.

آمار مدالهای ایران در تاریخ بازیهای المپیک

آمار مدالهای ایران در تاریخ بازیهای المپیک

کمترین مدال در لندن،‌ بیشترین مدال در هلسینکی

کاروان ورزشی ایران در ادوار گذشته المپیک 11 مدال طلا، 15 نقره و 22 برنز کسب کرده است که همه آنها در سه رشته کشتی، وزنه برداری و تکواندو بوده است.

به گزارش خبرنگار اختصاصی ایرانسل برای پوشش خبری بازیهای المپیک لندن،  پس از تعطیلی المپیک به دلیل جنگ جهانی دوم، در سال 1948 بازیها به میزبانی لندن افتتاح شد. ایران نیز برای نخستین بار به صورت رسمی در رقابتها شرکت کرد و اولین مدال کاروان ایران در رشته وزنه‌برداری توسط جعفر سلماسی کسب شد و ایران با تک مدال این ورزشکار در جایگاه سی‌وششم جهان قرار گرفت.

کاروان ایران در المپیک 1948 کمترین تعداد (یک برنز) و در سال 1952 هلسینکی (7مدال) بیشترین مدال را کسب کرد.

اولین مدال طلای کاروان ایران نیز توسط امامعلی حبیبی در المپیک 1956 ملبورن و در رشته کشتی آزاد به دست آمد. کسب مقام چهاردهمی (2 طلا، 2 نقره و یک برنز) نیز بهترین عنوان ایران در طول المپیک است.

نگاهی آماری به مدال‌های کسب شده توسط نمایندگان کشورمان از المپیک 1948 لندن تا 2008 پکن می‌اندازیم:

مدال طلا

*کشتی آزاد
امامعلی حبیبی: 67-63 کیلوگرم - 1956 ملبورن (نخستین مدال طلای ایران در بازی‌های المپیک)
غلامرضا تختی: 87-79 کیلوگرم - 1956 ملبورن
عبدالله موحد: 70-63 کیلوگرم - 1968 مکزیکوسیتی
رسول خادم: 90-82 کیلوگرم - 1996 آتلانتا
علیرضا دبیر: 58- 54 کیلوگرم - 2000 سیدنی

*وزنه برداری

محمد نصیری: خروس وزن - 1968 مکزیکوسیتی
حسین رضازاده: 105+ کیلوگرم - 2000 سیدنی (رکورد المپیک)
حسین توکلی: 105 کیلوگرم - 2000 سیدنی
حسین رضازاده: 105+ کیلوگرم - 2004 آتن

*تکواندو
هادی ساعی: 68- کیلوگرم - 2004 آتن
هادی ساعی: 80- کیلوگرم - 2008 پکن

مدال نقره

*کشتی آزاد
ناصر گیوه‌چی: 63-57 کیلوگرم - 1952 هلسینکی
غلامرضا تختی: 79 -73 کیلوگرم- 1952 هلسینکی
محمدعلی خجسته‌پور: 52- کیلوگرم - 1956 ملبورن
مهدی یعقوبی:  57-52 کیلوگرم - 1956 ملبورن
غلامرضا تختی: 87 -79 کیلوگرم - 1960 رم
منصور برزگر: 74-68 کیلوگرم - 1976 مونترآل
عسکری محمدیان: 57-52 کیلوگرم - 1988 سئول
عسکری محمدیان: 62-57 کیلوگرم - 1992 بارسلون
عباس جدیدی: 100- 90 کیلوگرم - 1996 آتلانتا
مسعود مصطفی جوکار: 60 کیلوگرم - 2004 آتن
علیرضا رضایی: 120 کیلوگرم - 2004 آتن

*کشتی فرنگی

رحیم علی آبادی: 48- کیلوگرم - 1972 مونیخ

*وزنه برداری
محمود نامجوی: 56- کیلوگرم - 1952 هلسینکی
پرویز جلایر: 67٫5 -60 کیلوگرم - 1968 مکزیکوسیتی
محمد نصیری: 56- 52 کیلوگرم - 1972 مونیخ

مدال برنز

*کشتی آزاد
محمود ملاقاسمی: 52- کیلوگرم - 1952 هلسینکی
جهانبخت توفیق: 67 -63 کیلوگرم - 1952 هلسینکی
عبدالله مجتبوی: 73 -67 کیلوگرم - 1952 هلسینکی
ابراهیم سیف پور: 52- کیلوگرم - 1960 رم
اکبر حیدری: 52- کیلوگرم - 1964 توکیو
محمدعلی صنعتکاران: 78 -70 کیلوگرم - 1964 توکیو
ابوطالب طالبی: 57- 52 کیلوگرم - 1968 مکزیکوسیتی
شمس‌الدین سیدعباسی: 63- 57 کیلوگرم - 1968 مکزیکوسیتی
ابراهیم جوادی پور: 48- کیلوگرم - 1972 مونیخ
امیررضا خادم: 74- 68 کیلوگرم - 1992 بارسلون
رسول خادم: 82 - 74 کیلوگرم - 1992 بارسلون
امیررضا خادم: 82 -74 کیلوگرم - 1996 آتلانتا
علیرضا حیدری: 96 کیلوگرم - 2004 آتن
مراد محمدی: 60 کیلوگرم - 2008 پکن


*کشتی فرنگی

محمد پذیرائی: 52- کیلوگرم - 1960 رم

*وزنه برداری

جعفر سلماسی: 60 -56 کیلوگرم - 1948 لندن (نخستین مدال ایران در بازی‌های المپیک)

علی میرزایی: 56- کیلو گرم - 1952 هلسینکی

محمود نامجوی: 56- کیلوگرم - 1956 ملبورن

اسماعیل علم خواه: 56- کیلوگرم - 1960 رم

محمد نصیری: 52- کیلوگرم - 1976 مونترآل

*تکواندو

هادی ساعی: 68 -58 کیلوگرم - 2000 سیدنی

یوسف کرمی: 80- کیلوگرم - 2004 آتن

تمام مدال‌های المپیکی ایران:

طلا: 11 مدال

نقره: 15 مدال

برنز: 22 مدال

جمع: 48 مدال

منبع : عصر ایران

ثروتمند‌ترین آشپز دنیا

نشریه فوربس فهرستی از ثروتمند‌ترین آشپزهای جهان را در شماره اخیر خود منتشر کرده است.

 جام جم آنلاین به نقل از نوول اوبسرواتور، در صدر فهرست ثروتمند‌ترین آشپزهای جهان نشریه فوربس نام گوردون رمسی آشپز سه ستاره اسکاتلندی با ۳۸ میلیون دلار مال و اموال قرار دارد.



گوردون ۴۵ ساله ثروت خود را مدیون رستوران‌هایش در چهار گوشه دنیا از جمله گلاسکو، لندن، توکیو، ونیز، دبی، نیویورک، لس آنجلس و غیره است. در عین حال، وی با شرکت در برنامه‌های آشپزی تلویزیونی هم درآمد خوبی کسب می‌کند و هم شهرت جهانی‌اش افزایش می‌یابد.

گوردون همچنین بیش از ۲۰ جلد کتاب از جمله یک اتوبیوگرافی نوشته است.
منبع : عصر ایران

مقررات جدید قهوه خانه ها و دیزی پزی ها . منبع  عصر ایران

 

روزنامه اطلاعات 10 آبان 1343

امروز آئین نامه بهداشتی قهوه خانه ها انتشار یافت. به موجب مقررات آئین نامه جدید قهوه خانه ها ملزم به رعایت مقررات بهداشتی در قهوه خانه ها و مراکز فروش دیزی و آبگوشت شده اند. قهوه خانه ها باید ویترین داشته باشند، شاگرد قهوه چی ها روپوش سفید به تن کرده و ناخن ها را بگیرند و هر روز چندین نوبت دست و روی خود را با آب و صابون بشویند.

 

قهوه چی ها با دستمال استکان پاک کنی وداع می کنند و از این پس قهوه خانه ها حق ندارند با دستمال، ظروف چایی و آبگوشت را پاک کنند. نکات دیگر جالب بهداشتی که در این باره ذکر شده از این قرار است:

- کف مغازه و کارگاه بایستی دارای شیب مناسب به طرف فاضلاب و از جنس قابل شستشو مانند موزائیک لینولئوم و سرامیک سالم بدون لعاب پریدگی و ترک خوردگی باشد.

- تهویه یا وسایل مکانیکی باید به حدی باشد که به هیچ وجه بوی ذغال و غذا به مشام نخورد.

- هر قهوه خانه دارای مستراح نظیف مجهز به سیفون و آب پخش بوده و کف و دیوار مفروش به کاشی لعابی باشد و مرتبا کف و دهانه آن را شسته و با محلول کلر ضد عفونی نمایند.

- خشک کردن ظروف با دستمال اکیدا ممنوع است.

- وجود ظشت های آب برای شستن ظروف و استکان و غیره در مغازه ممنوع است.

- استفاده از گوشت کوب های چوبی ممنوع و بایستی از گوشت کوب آلومینیومی سالم و تمیز استفاده شود.

- هر کارگر موظف است قبل از شروع کار و بعد از هر مرتبه مستراح رفتن، دست های خود را با صابون بشوید.

- به منظور حفظ زیبایی شهر قهوه خانه ها باید دارای ویترین مناسب و تمیزی باشند. به طوریکه به زیبایی شهر لطمه وارد نیاورد.

دعاى روز سيزدهم ماه رمضان

 
جام جم آنلاين: أَللّهُمَّ طَهِّرْني فيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذارِ؛ وَ صَبِّرْني فيهِ عَلي كائِناتِ الْأَقْدارِ؛ وَ وَفِّقْني فيهِ لِلتُّقي وَ صُحْبَةِ الْأَبْرارِ بِعَوْنِكَ يا قُرَّهَ عَيْنِ الْمَساكينِ.
 

 

خداوندا مرا از ناپاكي و پليدي پاك فرما و در اين روز، بر مقدراتي كه شدني است، صبرم عطا كن و مرا در اين روز، به پرهيزگاري و همنشيني با نيكان توفيق ده، به حق مدد و ياري‌ات اي روشني چشم بينوايان.

 

خدايا! درد فراق تو را با كدام ابر، در كدام بهار ببارم كه عاشقي‌ات پيرش نكرده باشد!

با كدام گياه بي‌گناه فراق تو را به مويه بنشينم كه عاشق‌تر از من به تو نباشد!

كدام صخره لايق شنيدن دردهاي پنهاني ماست!

پيش زاهد از رندي دم مزن كه نتوان گفت

با طبيب نامحرم حال درد پنهاني

خدايا! بگذار با آفتابگردان‌هايي كه به سويت مي‌دوند، بام تا شام سرازير بمانم و با آفتاب شريف نگاهت، جهان را به پاكي برسانم.

دنيا درآتش نخستين جنگ جهاني

 
جنگ بزرگ آغاز شد
جام جم آنلاين: 98 سال پيش در روز 28 ژوييه سال 1914 ميلادي امپراتوري اتريش - مجارستان به كشور تازه استقلال يافته صربستان اعلان جنگ داد ، جنگي كه جنگ بزرگ نام گرفت و به نخستين جنگ جهاني تبديل شد.
 

در فرداي آن روز امپراتوري روسيه به امپراتوري اتريش - مجارستان اعلان جنگ داده و امپراتوري آلمان فورا به روسيه هشداري مي دهد اگر اعلان جنگ را پس نگيرد ، آلمان به نوبه خود وارد جنگ خواهد شد.

روسيه تزاري پيشنهاد آلمان را رد مي كند و آلمان نيز به نوبه خود در روز اول اوت به روسيه اعلان جنگ مي دهد.

فرانسه در همان روز اعلام بسيج عمومي مي كند و در روز سوم اوت سال 1914 ميلادي امپراتور آلمان ، گيوم دوم به فرانسه اعلان جنگ داده و نيروهاي ارتش آلمان وارد خاك بلژيك مي شوند.

امپراتوري بريتانيا در روز چهارم اوت به آلمان اوليتماتوم مي دهد كه بي طرفي بلژيك را رعايت كند.آلمان اولتيماتوم بريتانيا را رد كرده و در همان روز بريتانيا به نوبه خود به آلمان اعلان جنگ مي دهد.

سپس فرانسه و بريتانيا به ترتيب در روزهاي 11 و 12 اوت به امپراتوري اتريش - مجارستان اعلان جنگ مي دهند. ظرف 2 هفته آتش جنگ بخش اعظم اروپا را فرا مي گيرد.

جنگ جهاني اول ناشي از رقابت هايي بود كه از 50 سال پيش از آغاز اين جنگ ، قاره اروپا را از هم پاشيده بودند. رقابت هاي سرزميني و استعماري موجب شدند تا كشورهاي اروپايي در مقابل يكديگر صف آرايي كنند.

قتل آرشيدوك فرديناند وليعهد امپراتوري اتريش - مجارستان و همسرش در شهر سارايوو به دست يك صرب در روز 28 ژوئن سال 1914 ميلادي بهانه آغازين جنگ جهاني اول بود.

امپراتوري هاي اروپاي مركزي ، آلمان ، اتريش - مجارستان و عثماني به همراه بلغارستان در مقابل امپراتوري روسيه ، امپراتوري بريتانيا و جمهوري فرانسه به همراه ايتاليا قرار مي گيرند.

با ورود ژاپن به جنگ و به ويژه ايالات متحده در سال 1917 ميلادي جنگ واقعا ابعاد جهاني مي يابد.

تصور يك جنگ كوتاه مدت از همان پاييز سال 1914 ميلادي با ناكامي تهاجم هاي بزرگ در جبهه هاي غربي و شرقي رنگ مي بازد. در مجموع 35 كشور جهان درگير اين جنگ خانمانسوز و بي رحمانه مي شوند.

يك جنگ مدرن با استفاده از سلاح هاي جديد مرگبار ، تاكتيك هاي نوين جنگي كه دادن تلفات در آن براي طرفين اهميتي نداشت ، بلكه هدف فقط شكست دشمن بود.

به اين ترتيب ، در روز 28 ژوييه سال 1914 ميلادي با اعلان جنگ امپراتوري اتريش - مجارستان عليه كشور صربستان آتش جنگ بزرگ يا جنگ جهاني اول شعله ور مي شود.

ظرف چند روز كشورهاي اروپايي با تشكيل دادن اتحاديه هايي در مقابل يكديگر صف آرايي مي كنند. قاره اروپا به آتش و خون كشيده مي شود. دامنه جنگ حتي به مستعمرات به ويژه در آفريقا نيز گسترش مي يابد. با ورود ژاپن و آمريكا به صحنه نبرد ، جنگ ابعادي واقعا جهاني پيدا مي كند.

پس از چهار سال جنگ بي رحمانه سرانجام در روز 11 نوامبر سال 1918 ميلادي با تسليم آلمان جنگ جهاني اول خاتمه مي يابد.

در اين جنگ نزديك به 10 ميليون نفر از جمله غيرنظاميان كشته شده و 20 ميليون نفر مجروح مي شوند كه با توجه به امكانات آن روزگار اغلب آنها معلول شده بودند. در پايان جنگ نقشه اروپا كاملا دگرگون مي شود.

جنگ جهاني اول منجر به نابودي چهار امپراتوري روسيه ، آلمان ، اتريش - مجارستان و عثماني مي گردد و كشورهاي جديدي از بطن امپراتوري هاي منقرض شده، تاسيس شده و يا دوباره احيا مي شوند.


بهرام افتخاري

تشخيص و نگهداري زعفران اصل

 
جام جم آنلاين: زعفران گياهي گرانقيمت و پرخواهنده است بنابراين مثل هر چيز گران و پرطرفدار، انواع تقلبي هم دارد.
 

‌ مواظب باشيد! برخي متقلبان از جا زدن پودر آجر هم به جاي زعفران ابا ندارند! برخي كاكل ذرت را رنگ مي‌كنند و... ‌ شايع‌ترين شيوه تقلب، استفاده از گل گلرنگ است كه رنگي بسيار شبيه به زعفران توليد مي‌كند و ظاهري همانند آن دارد. ‌

براي تشخيص، برخي يك رشته آن را بين كاغذ‌كاهي يا روزنامه فشار مي‌دهند؛ آنها به ‌جا نماندن اثر چربي بر كاغذ را نشانه مرغوبيت مي‌دانند. ‌

برخي تار و رشته‌اي از آن را در آب حل مي‌كنند: اگر پس از رنگين شدن آب، اليافي نخ‌مانند از رشته باقي باشد آن را تقلبي مي‌دانند. ‌

 زعفران اصل، رنگي زرد و مايل به نارنجي و قرمز دارد. مزه آن كمي تلخ اما مطبوع است. بويي تازه، تند و نافذ دارد و پودر آن در آب گرم كاملا حل مي‌شود. بوي كم علامت كهنگي يا ناخالصي آن است. ‌

از نظر ظاهري، سرشاخه‌هايي كلاله‌مانند و سه‌‌شاخه دارد كه در قسمت بالا به شكل شيپور و در قسمت‌هاي پايين‌تر باريك‌تر است. ‌

زعفران دسته‌اي، مرغوب‌تر است اما حمل و نقل نادرست باعث خرد شدن و در نتيجه كاهش مرغوبيت و ارزش اقتصادي آن مي‌شود؛ در قيمت خريد اين نوع سرتان كلاه نرود.

زعفران را پودر شده نخريد چون تشخيص آن مشكل است. ‌ در صورت مشاهده وزن كمتر، يا ذرات نمك، شكر، شن، حشرات، قارچ، كپك و رشته‌هاي نخ‌مانند از خريد آن اجتناب كنيد. ‌

از ذكر تمام اطلاعات پي آمده، در انواع بسته‌بندي‌شده مطمئن شويد: نشاني كامل كارخانه، شماره تلفن، شماره پروانه ساخت، نام و ثبت تجاري، سري ساخت يا توليد، تاريخ توليد و انقضا، وزن خالص، نوع و درجه‌بندي زعفران، علامت استاندارد، علامت تاييد وزارت بهداشت. ‌

در مصرف زعفران زياده‌روي نكنيد. در هر نوبت با فاصله زياد مجازيد تا 12 رشته يا نزديك به يكدهم زعفران ميل كنيد.

خوردن يك گرم آن سبب تهوع و استفراغ، بيش از پنج گرم سبب خونريزي‌هاي داخلي يا حتي مرگ جنين و بيشتر از آن براي خودتان هم كشنده و مرگ‌آور است. ‌

زعفران بايد دور از نور و رطوبت، در ظروف فلزي يا شيشه‌هاي رنگي نگهداري شود. ظروف پلاستيكي اسانس آن را از بين برده، از مرغوبيتش مي‌كاهند. عطر زعفران پودر شده زودتر تبخير مي‌شود؛ آن را زودتر مصرف كنيد.(جام جم)

عکس یادگاری

ایستاده از راست :آقایان ، عبدالله غلامی ( ورزش تخصصی قایقرانی ) . مهران صیامیان( ورزش تخصصی وشو ). علی ملائی زاده ورزش تخصصی ( وزنه برداری )

نشسته از راست : علی رضازاده ( ورزش تخصصی کشتی )ومیلاد رضازاده( ورزش تخصصی فوتبال )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول مسابقات ورزشكاران ايراني    المپيك 2012 لندن

 
 
جام جم آنلاين: مسابقه ورزشكاران ايراني از روز افتتاحيه بازي‌هاي المپيك لندن آغاز مي‌شود.
 

كاروان ورزشي ايران 54 سهميه المپيك 2012 لندن به دست آورد كه اين ملي‌پوشان درست در روز مراسم افتتاحيه رقابت‌هاي خود را آغاز خواهند كرد و تا روز آخر، ايراني‌ها براي كسب مدال با رقيبان خود مبارزه خواهند كرد. البته محمدرضا رودكي به دليل مصدوميت و جواد محجوب به دليل بيماري، مسابقه نخواهند داد تا جودوي ايران ورزشكاري را به روي تاتامي نفرستد.

ششم مرداد (27 جولاي) كه درست روز مراسم افتتاحيه بازي‌ها است، دو كماندار ايران يعني ميلاد وزيري و زهرا دهقان به رقابت با رقبا مي‌پردازند و در روز پاياني بازي‌هاي المپيك، دو شانس مدال كاروان ايران يعني مهدي تقوي و رضا يزداني، دو ملي‌پوش كشتي آزاد در صبح روز مراسم اختتاميه به مصاف حريفان خواهند رفت.

برنامه روزشمار 52 ملي پوش كاروان ايران در بازيهاي المپيك به ترتيب زير است: (ساعت‌ها به وقت تهران است)

(در رشته هايي مانند بوكس، دو و ميداني،‌ تنيس روي ميز، شنا و ... تنها برنامه دور اول مسابقات ايراني‌ها در اين برنامه لحاظ شده و با صعود به مرحله بعد بايد در روزهاي ديگر به رقابت با حريفان بپردازند.)

جمعه 6 مرداد ( 27 جولاي)

ساعت 12:30: تير و كمان مردان – میلاد وزیری - مسابقه تعیین رنکینگ (ورزشگاه Lord's Cricket Ground)

ساعت 16:30: تيرو كمان زنان – زهرا دهقان - مسابقه تعیین رنکینگ (ورزشگاه Lord's Cricket Ground)

شنبه 7 مرداد (28 جولاي)

ساعت 11:45 صبح: تيراندازي 10 متر تفنگ بادی زنان – مه‌لقا جام بزرگ و الهه احمدی - (ورزشگاه Royal Artillery Barracks)

از ساعت 12:30: تنیس روی میز زنان – ندا شهسواری – دور مقدماتی (ورزشگاه Excel)

از ساعت 13:15: تنيس روي ميز مردان – نوشاد عالمیان – دور مقدماتی (ورزشگاه Excel)

ساعت 13:30: دوچرخه‌سواري جاده – مهدی سهرابی و امیر زرگری (در حومه لندن)

ساعت 15:30: تيراندازي 10 متر تپانچه بادی مردان – ابراهیم برخورداری - (ورزشگاه Royal Artillery Barracks)

ساعت 16: رويينگ تک‌نفره سنگین وزن مردان – محسن شادی - (ورزشگاه Eton Dorney)

ساعت 17: رويینگ تک‌نفره سنگین وزن زنان – سولماز عباسی - (ورزشگاه Eton Dorney)

يكشنبه 8 مرداد (29 جولاي)

از ساعت 14: شمشيربازي سابر – مجتبی عابدینی- مرحله یک شصت و چهارم (ورزشگاه ExCel)

از ساعت 18 تا يك بامداد 9 مرداد: بوكس وزن 69 كيلوگرم – امین قاسمی پور- دور اول (ورزشگاه ExCel)

دوشنبه 9 مرداد (30 جولاي)

ساعت 12:30: تير و كمان مردان – میلاد وزیری - مسابقه حذفی (ورزشگاه Lord's Cricket Ground)

ساعت 12:56: تير و كمان زنان – زهرا دهقان - مسابقه حذفي (ورزشگاه Lord's Cricket Ground)

از ساعت 18:15 تا 01:15: بوكس وزن 81 كيلوگرم – احسان روزبهانی – دور اول - (ورزشگاه ExCel)

سه شنبه 10 مرداد (31 جولاي)

ساعت 13:30: شنا 100 متر آزاد- محمد بیداریان- دور مقدماتی (ورزشگاه Aquatics Center)

از ساعت 18:15 تا 01:15: بوكس وزن 64 كيلوگرم – مهدی طلوتی- دور اول (ورزشگاه ExCel)

چهارشنبه 11 مرداد (1 آگوست)

از ساعت 18 تا 1 بامداد: بوكس وزن 91 كيلوگرم- علی مظاهری (ورزشگاه ExCel)

ساعت 17:45: دوچرخه سواري تايم تريل انفرادي – علیرضا حقی (Hampton Court Palace)

پنج شنبه 12 مرداد (2 آگوست)

جواد محجوب، جودوكار ايران در اين روز رقابت داشت كه به دليل بيماري گوارشي از شركت در رقابت‌هاي المپيك بازماند.

جمعه 13 مرداد (3 آگوست)

ساعت13:30: پرتاب وزنه – امین نیک فر (ورزشگاه المپیک)

ساعت 14:45: پرتاب چکش – کاوه موسوی (ورزشگاه المپیک)

ساعت22:30: وزنه برداري دسته 85 كيلوگرم - سهراب مرادی و کیانوش رستمی (ورزشگاه ExCel)

ساعت23:20: پرش طول – محمد ارزنده (ورزشگاه المپیک)

شنبه 14 مرداد (4 آگوست)

ساعت13:30: دو و ميداني 100 متر - رضا قاسمی (ورزشگاه المپیک)

ساعت 14:05: دوومیدانی 400 متر – سجاد هاشمی آهنگری (ورزشگاه المپیک)

ساعت20:30: پیاده روی 20 کیلومتر – ابراهیم رحیمیان (ورزشگاه المپیک)

ساعت22:30: وزنه برداري دسته 94 كيلوگرم- سعید محمد پور (ورزشگاه ExCel)

يكشنبه 15 مرداد (5 آگوست)

از ساعت 16:30: كشتي فرنگي وزن 55 كيلوگرم – حمید سوریان (ورزشگاه ExCel)

دوشنبه 16 مرداد (6 آگوست)

ساعت13: قایقرانی کایاک تک نفره 1000 متر مردان - احمدرضا طالبیان

ساعت13:30: پرتاب دیسک مرحله مقدماتی – احسان حدادی (ورزشگاه المپیک)

ساعت 14:15: پرتاب وزنه زنان مرحله مقدماتی – لیلا رجبی (ورزشگاه المپیک)

ساعت14:20: دوی 800 متر مرحله اول - سجاد مرادی (ورزشگاه المپیک)

ساعت16:30: كشتي فرنگي وزن 60 کیلوگرم امید نوروزی - وزن 84 کیلوگرم حبیب الله اخلاقی – وزن 120 كيلوگرم بشیر باباجان زاده (ورزشگاه ExCel)

ساعت22:30: وزنه برداري دسته 105 كيلوگرم - نواب نصیر شلال (ورزشگاه ExCel)

سه شنبه 17 مرداد (7 آگوست)

ساعت13:40: كاياك تك نفره 500 متر زنان - آرزو حكيمي

ساعت13:40: دوی 110 متر با مانع - روح الله عسگری (ورزشگاه المپیک)

ساعت 16:30: كشتي فرنگي وزن 66 کیلوگرم سعید عبدولی و 96 كيلوگرم قاسم رضایی (ورزشگاه ExCel)

ساعت 23:15: پرتاب دیسک، فینال – احسان حدادی (در صورت صعود) (ورزشگاه المپیک)

ساعت23:25: دوی 800 متر، نیمه نهایی – سجاد مرادی (در صورت صعود) (ورزشگاه المپیک)

ساعت22:30: وزنه برداري دسته 105+ كيلوگرم – بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی (ورزشگاه ExCel)

چهارشنبه 18 مرداد (8 آگوست)

ورزشكاران ايراني در اين روز رقابت ندارند.

پنج شنبه 19 مرداد (9 آگوست)

از ساعت 12:45: تكواندو وزن 68 كيلوگرم – محمد باقری معتمد (ورزشگاه ExCel)

جمعه 20 مرداد (10 آگوست)

ساعت 12:30: تكواندو وزن 80 كيلوگرم مردان، یوسف کرمی و 67 كيلوگرم زنان سوسن حاجی پور (ورزشگاه ExCel)

ساعت 13:42: قايقراني كاياك200 متر زنان – آرزو حکیمی (ورزشگاه Eton Dorney)

ساعت 16:30: كشتي آزاد وزن 55 کیلوگرم حسن رحیمی و 74 كيلوگرم صادق گودرزی (ورزشگاه ExCel)

شنبه 21 مرداد (11 آگوست)

از ساعت 16:30: كشتي آزاد وزن 60 كيلوگرم مسعود اسماعیل پور، وزن 84 کیلوگرم احسان لشگری و 120 کیلوگرم کمیل قاسمی (ورزشگاه ExCel)

يكشنبه 22 مرداد (12 آگوست)

از ساعت 12:30 صبح: كشتي آزاد وزن 66 کیلوگرم مهدی تقوی و 96 كيلوگرم رضا یزدانی (ورزشگاه ExCel) (ايسنا)

توصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان

 

آیت الله قاضی

برخی از سفارشات آیت الله قاضی ره: اول روخوانی قرآن. می فرمودند قرآن را خوب و صحیح بخوانید. توصیه دیگر ایشان راجع به دوره تاریخ اسلام بود. می فرمودند یک دوره تاریخ اسلام را از ولادت حضرت پیغمبر(ص) تا 255 هـ.ق یا 260 هـ.ق بخوانید. و بعد از عمل به این ها می فرمودند برو نمازشب بخوان!

 

به نام خدا

مطالب زیر گزیده ای از توصیه ها و وصایای آیت الله سید علی قاضی (ره) استاد اخلاق حضرت علامه طباطبایی و حضرت آیت الله بهجت  است که به شاگردان و اطرافیان خود فرموده اند و ما آن ها را به اختصار ذکر می نماییم.

باشد که کلامش چون صاعقه ای بر قلبمان بدرخشد و راهنمایمان در تاریکی ها باشد.

 

نماز

 

شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید و آن نمازها با نوافل، 51 رکعت است؛ پس اگر نتوانستید، 44 رکعت بخوانید و اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید، حداقل نماز توابین را بخوانید [ نماز اهل انابه و توبه هشت رکعت هنگام زوال است ].

 

مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از ایشان نقل می کنند که می فرمودند: « اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند. »

 

مرحوم آقای سید هاشم رضوی هندی می فرمایند: روزی یکی را به محضر آقای قاضی آوردند که مثلا آقا دستش را بگیرد و راهنمایی اش کند.

 مرحوم آقای قاضی فرموده بودند: « به این آقا بگویید که نماز را در اول وقت بخواند. »بعد معلوم شد که آن آقا وسواس در عبادات داشته و نماز را تا آخر وقت به تأخیر می انداخته است.

 

اما وصیت های دیگر، عمده آنها نماز است. می فرمودند نماز را بازاری نکنید اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع. اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ میماند و تسبیح صدیقه کبری سلام الله علیها که از ذکر کبیر به شمار می آید و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود.

 

دعا در قنوت نماز

 

آقای قاضی به شاگردان خود دستور می دادند این دعا را در قنوت نماز هایشان بخوانند: « اللهم ارزقنی حبّک و حبّ ما تحبه، و حبّ من یحبّک، والعمل الذی یبلغنی إلی حبّک واجعل حبّک احبّ الاشیاء إلی. »

 

قرآن

 

آقای سید محمد حسن قاضی می فرمایند: « چند سفارش ایشان عبارت است از: اول روخوانی قرآن. می فرمودند قرآن را خوب و صحیح بخوانید. توصیه دیگر ایشان راجع به دوره تاریخ اسلام بود. می فرمودند یک دوره تاریخ اسلام را از ولادت حضرت پیغمبر(ص) تا 255 هـ.ق یا 260 هـ.ق بخوانید. و بعد از عمل به این ها می فرمودند برو نمازشب بخوان! »

 

آیت الله قاضی در نامه ای به آیت الله  طباطبایی می فرمودند: « دستورالعمل، قرآن کریم است؛ فیه دواء کل دواء و شفاء کل عله و دوا کل غله علماً و عملاً و حالاً.

 

آن قره العیون مخلصین را همیشه جلوی چشم داشته باشید و با آن هادی طریق مقیم و صراط مستقیم سیر نمایید و از جمله سیرهای شریف آن قرائت است به حسن صورت و آداب دیگر، خصوص در بطون لیالی...»

 

و نیز:« بر شما باد به قرائت قرآن کریم در شب با صدای زیبا و غم انگیز، پس آن نوشیدنی و شراب مؤمنان است. تلاوت قرآن کمتر از یک جزء نباشد. »

 

نماز شب

 

« اما نماز شب پس هیچ چاره و گریزی برای مؤمنین از آن نیست، و تعجب از کسی است که می خواهد به کمال دست یابد و در حالی که برای نماز شب قیام نمی کند و ما نشنیدیم که احدی بتواند به آن مقامات دست یابد مگر به وسیله نماز شب. »

علامه طباطبایی می فرمودند: « چون در نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم، از نقطه نظر قرابت و خویشاوندی گاه گاهی به محضر مرحوم قاضی شرفیاب می شدم تا یک روز در مدرسه ای ایستاده بودم که مرحوم قاضی از آن جا عبور می کردند.

چون به من رسیدند، دست خود را روی شانه من گذاردند و گفتند: ای فرزند! دنیا می خواهی نماز شب بخوان، آخرت می خواهی نماز شب بخوان! »

 

حاج سید هاشم حداد می فرمودند: « مرحوم آقا خودش این طور بود و به ما هم این طور دستور داده بود که در میان شب وقتی برای نماز شب برمی خیزید، چیز مختصری تناول کنید، مثلاً چای یا دوغ یا یک خوشه انگور یا چیز مختصر دیگری که بدن شما از کسالت بیرون آید و نشاط برای عبادت داشته باشید. »

 

توسل به ائمه أطهار(ع)

 

آیت الله سید علی آقا قاضی در یکی از نامه هایش چنین مرقوم فرمودند: « .... و تمام طرق .... توسل به ائمه أطهار(ع) و توجه تام به مبدأ است. چونکه صد آمد، نود هم پیش ما است. با دراویش و طریق آنها کاری نداریم. طریقه، طریقه علما و فقها است، با صدق و صفا. »

 

توسل به حضرت سیدالشهدا(ع)

 

محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیه السلام به مقام توحید برسد. سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیه السلام است.

 

دعا برای فرج امام زمان(ع)

 

از آن چیزها که بسیار لازم و با اهمیت است دعا برای فرج حضرت حجت ـ صلوات الله علیه ـ در قنوت نماز وتر است بلکه در هر روز و در همه دعاها.

 

دل هیچ کس را نرنجانید!

 

دیگر آن که، گر چه این حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولی بنده لازم است بگویم اطاعت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویی کردن با هر برّ و فاجر، مگر در جایی که خدا نهی کرده. الله الله الله که دل هیچکس را نرنجانید!

 

تا توانی دلی بدست آور                 دل شکستن هنر نمی باشد
 

رفع ناراحتی های روحی

 

آن مرحوم در هنگام اضطراب و ناراحتی های روحی، خواندن این کلمات را سفارش می کردند: « لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الحمد و له الملک و هو علی کل شیء قدیر، أعوذ بالله من همزات الشیاطین و أعوذ بک ربی من أن یحضرون إن الله هوالسمیع العلیم: هیچ معبودی جز خداوند یکتای بی شریک وجود ندارد و ستایش و حکومت مخصوص اوست و او بر هر کاری تواناست.

 

 از وسوسه های شیاطین به خدا پناه می برم و به تو پناه می برم ای پروردگارم از این که نزد من حاضر شوند. همانا خداوند شنوا و داناست. »

 

حق الناس

 

آیت الله نجابت نقل می کند: وقتی که بنده مشرف شدم خدمت ایشان فرمودند: « هر حقی که هر کس بر گردن تو دارد باید ادا کنی.

 

 خدمت ایشان عرض کردم:مدتی قبل در بین شاگردهایم که نزد بنده درس طلبگی می خواندند، یکی خوب درس نمی خواند. بنده ایشان را تنبیه کردم.

 اذن از ولیّ او هم داشتم در تربیت. در ضمن این جا هم نیست که از او طلب رضایت کنم. می فرمودند: « هیچ راهی نداری، باید پیدایش کنی. گفتم آدرس ندارم، گفتند باید پیدا کنی.

 

آقای قاضی فرمودند : هر حقی که برگردنت باشد تا ادا نکنی باب روحانیت، باب قرب، باب معرفت باز شدنی نیست. یعنی این ها همه مال حضرت احدیت است. و حضرت احدیت رضایت خود را در راضی شدن مردم قرار داده است.»

 

رفع گرفتاری

 

علامه لاهیجانی انصاری روزی از ایشان پرسیدند که در مواقع اضطرار و گرفتاری چه در امور دنیوی و یا در امور اخروی و بن بست کارها به چه ذکری مشغول شویم تا گشایش یابد؟

در جواب فرمودند: « پس از 5 بار صلوات و قرائت آیة الکرسی در دل خود بدون آوردن به زبان بسیار بگو:

 

« اللهم اجعلنی فی درعک الحصینة التی تجعل فیها من تشاء : بار پروردگارا! مرا در حصن و پناهگاه خود و در جوشن و زره محکمت قرار بده که در آن هر کس را که بخواهی قرار می دهی تا گشایش یابد. »

 

حضور قلب

 

حجت الاسلام آقای دکتر مرتضی تهرانی می فرمایند: « آیت الله قاضی در پاسخ شخصی که از ایشان تقاضای سفارش کرد، فرمودند:

 

قلم و کاغذ از جیبت درآور و بنویس:

                                   

سررشته دولت ای برادر به کف آر               وین عمر گرانمایه به خسران مسپار

 یعنی همه جا با همه کس در همه جا            می دار نهفته چشم دل جانب یار »

 

برآورده شدن حاجت

 

« مرحوم قاضی قرائت دعای زیر( دعای سریع الاجابه، مفاتیح الجنان ) را به مدت چهل شب، هر شب یک تا صد بار برای برآورده شدن حاجت سالکان درگاه الهی مفید می دانستند:

 

إلهی کیف أدعوک و أنا أنا و کیف أقطع رجایی منک و أنت أنت؟ إلهی أذا لم أسئلک فتعطین فمن ذاالذی أدعوه فیعطینی؟ ألهی إذا لم أدعک فستجیب لی، فمن ذاالذی أدعوه فیستجیب لی؟

 إلهی إذا لم أتضرع إلیک فترحمنی فمن ذا الذی أتضرع إلیه فیرحمنی؟ إلهی فکما فلقت البحر لموسی و نجیته أسئلک أن تصلی علی محمد و آل محمد و إن تنجینی مما أنا فیه و تفرج عنی فرجا عاجلا غیر أجل بفضلک و رحمتک یا أرحم الراحمین. »

 

تقویت حافظه

 

آن مرحوم برای تقویت حافظه، خواندن آیت الکرسی و معوذتین ( دو سوره مبارکه ناس و فلق ) را سفارش می فرمودند.

 

عمل به دانسته ها

 

برو آنچه از نیکی که می دانی درست عمل کن؛ در نهایت دقت و سعی، بدان که تو عارف خواهی بود.


تهیه و فرآوری : مجید ملکی ، گروه حوزه علمیه تبیان

اگر اهل ورزش هستید این‌ها را بیشتر بخورید

 


برای این که در باشگاه کم نیاورید و شاداب و قبراق باشید، باید رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، پروتئین و گلوسیدهای پیچیده داشته باشید. قبل و بعد از ورزش، بدن شما به این مواد غذایی انرژی‌زا نیاز دارد.

اگر اهل ورزش هستید و به دنبال مواد غذایی مغذی و انرژی‌ها می‌گردید این مطلب را تا آخر بخوانید. اگر هر روز و یا چند روز در هفته ورزش می‌کنید بدنتان نیاز به تغذیه‌ی مناسبی پیدا می‌کند. اگر به تغذیه‌تان اهمیت ندهید انرژی‌تان کم شده و هر جلسه احساس خستگی و کوفتگی زیادی خواهید کرد. در این صورت امکان دارد که ورزش برایتان سخت شود و از خیر آن بگذرید. اما یک تغذیه‌ی متناسب به شما کمک می‌کند با کمبود انرژی مقابله کرده و راندمان و توانایی بدنتان را بالا ببرید. با ما همراه باشید تا بیشتر با این مواد غذایی آشنا شوید.

تخم مرغ

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی 50 درصد پروتئین است. پروتئین‌ها دارای هشت اسید آمینه‌ی ضروری هستند که برای رشد و احیای عضلات و استخوان‌ها ضروری است. علاوه بر این تخم‌مرغ منبع کلسیم، آهن، فسفر، روی و ویتامین‌های A، D، E و B است.

تخم مرغ قبل یا بعد از ورزش: متخصصان توصیه می‌کنند بیست دقیقه تا نیم ساعت قبل از ورزش تخم مرغ بخورید. برای ورزشکاران حرفه‌ای که ساعت‌ها تمرین و ورزش می‌کنند تخم مرغ آب پز می‌تواند یک میان وعده‌ی مناسب بین جلسات تمرین باشد.

البته برخی از ورزش کاران بعد از ورزش و برای کسب انرژی تخم مرغ می‌خورند. متخصصان توصیه می‌کنند تخم مرغ‌های خانگی مصرف کنید. یعنی تخم مرغِ مرغ‌هایی که در هوای آزاد و به روش طبیعی پرورش می‌یابند. در این صورت خیالتان از بابت برخی هورمون‌ها و آنتی باکتری‌ها راحت می‌شود.

 

ارزن

ارزن غله‌ای دارای دانه‌های کروی شکل است. ارزن می‌تواند به رنگ‌های زرد، سفید یا قهوه‌ای باشد. این غله‌ی مفید سرشار از اسیدهای آمینه‌ی ضروری و به خصوص پروتئین است. ارزن تمیزکننده خون است، فشارخون را پایین می‌آورد، حرارت بدن را تنظیم می‌کند و ضد بلغم و ضدافسردگی است. این غله‌ی مفید سرشار از منیزیم، کلسیم و فسفر است و تمام این مواد مغذی به تولید انرژی کمک می‌کنند.

موز سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. پتاسیم و سدیم موجود در موز عامل تحرک عضلات است. از طرف دیگر موز رطوبت بدن را تأمین و احیای انرژی عضلات را تضمین می‌کند

تهیه‌ی ارزن کار سختی نیست. به یک پیمانه ارزن، دو پیمانه آب اضافه کرده، در ظرف بگذارید و اجازه بدهید بجوشد. شعله را کم کنید و بگذارید به مدت 20 دقیقه بجوشد و آب آن کشیده شود. ارزن آماده است اگر دنبال غذاهای خوش طعم می‌گردید سری به لینک‌های آشپزی بزنید و طرز تهیه‌ی غذاهایی با ارزن را یاد بگیرید.

ارزن قبل یا بعد از ورزش: ارزن سرشار از پروتئین است و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که ارزن به عنوان یک غذای کامل سه ساعت قبل یا بعد از ورزش مصرف شود. ارزن باعث می‌شود انرژی بگیرید و همچنین از خستگی و کوفتکی روزِ بعد از ورزش جلوگیری می‌کند. می‌توانید به پیاله‌ی حاوی ارزن خود چند بادام یا فندق پودر شده یا چند تکه پرتقال و کمی عسل اضافه کنید.

موز

موز

موز سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. پتاسیم و سدیم موجود در موز عامل تحرک عضلات است. از طرف دیگر موز رطوبت بدن را تأمین و احیای انرژی عضلات را تضمین می‌کند.

موز قبل یا بعد از ورزش: از آنجایی که موز زود هضم است منبع خوب تولید انرژی محسوب می‌شود و می‌توانید 30 تا 40 دقیقه قبل از ورزش موز میل کنید.

 

البته توجه داشته باشید در مصرف هیچ ماده‌ی غذایی نباید زیاده‌روی کرد حتی اگر برای سلامتی مفید باشد. برخی افراد به موز حساسیت دارند. متخصصان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از هر مشکل احتمالی در روز بیشتر از سه موز نخورید.

 

ماهی آزاد

ماهی باعث رشد عضلات می‌شود. ماهی سرشار از پروتئین است و به راحتی جذب بدن می‌شود. علاوه بر این، امگا 3 های موجود در آن باعث کاهش التهاب مفاصل می‌شود.

ماهی قبل یا بعد از ورزش: مصرف پروتئین قبل از ورزش باعث کاهش خستگی عضلات می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند 3 ساعت بعد از ورزش یک وعده‌ی اصلی ماهی بخورید.

 

لوبیا

لوبیا سرشار از پروتئین و فیبر است و برای گیاه‌خواران و افرادی که نگران اضافه هستند ماده‌ی غذایی ایده‌آلی محسوب می‌شود. این حبوبات منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین انرژی‌زای B و ویتامین‌های A، C و ویتامین E هستند. این مواد غذایی همچنین سرشار از کلسیم، پتاسیم، فسفر و اسید فولیک بوده و گلوسید و چربی کمی دارند.

ماهی باعث رشد عضلات می‌شود. ماهی سرشار از پروتئین است و به راحتی

جذب بدن می‌شود. علاوه بر این، امگا 3 های موجود در آن باعث کاهش التهاب

مفاصل می‌شود

لوبیا قبل یا بعد از ورزش: دو تا سه ساعت قبل از ورزش لوبیا بخورید. متخصصان توصیه می‌کنند که لوبیا را به طور منظم مصرف کنید. البته برخی افراد در هضم این مواد غذایی دچار مشکل هستند. توصیه می‌کنیم قبل از پخت، لوبیاها را به مدت هشت تا ده ساعت خیس کنید. این کار باعث می‌شود هضم آن آسان‌تر شده و مواد مغذی آن جذب شود.

 

هویج

هویج

یک فنجان هویج کافی است که 60 درصد نیاز روزانه‌تان به ویتامین A را تأمین کنید. هویج همچنین حاوی ویتامین C و سلنیوم است که رادیکال‌های آزاد تولید شده در حین ورزش را از بین می‌برد.

هویج قبل یا بعد از ورزش: هویج یک ماده‌ی غذایی عالی برای مصرف قبل و بعد از جلسات ورزش است.

مطالعات نشان می‌دهد که آب هویج حاوی مواد مغذی بیشتری است و هضم آن آسان‌تر است. توصیه می‌کنیم اگر وقتش را دارید و همچنین آب میوه گیری دم دستتان است بیشتر آب هویج مصرف کنید.

 

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

5 ماده‌ی غذایی که در آشپزخانه‌ی متخصصان جایی ندارد

متخصصان بهتر از هر کس دیگری می‌توانند راجع به تغذیه نظر بدهند و باید و نبایدهای غذایی را تعیین کنند.

در این مطلب می‌خواهیم سری به آشپزخانه‌ی متخصصان بزنیم و ببینیم آنجا چه خبر است؟ چه نوع خوراکی‌هایی در آشپزخانه‌ی این خانم‌ها و آقایان دکتر جایی ندارد؟ با ما همراه باشید تا بگوییم آن‌ها از چه چیزهایی پرهیز می‌کنند.
هات داگ

فرآورده های گوشتی صنعتی

سوسیس و کالباس و هات‌داگ و غیره جایی در برنامه‌ی غذایی متخصصان ندارد. این فرآورده‌های گوشتی حاوی نیترات‌ها و مواد نگه‌دارنده هستند. نتایج پژوهش جدیدی که در دانشگاه هاروارد انجام شده نشان می‌دهد مصرف فرآورده‌های گوشتی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. برای تأمین پروتئین بدن لازم نیست که به این قبیل مواد غذایی روی بیاورید. می‌توانید نیازهای روزانه‌تان را با مصرف دانه‌ها و مغزها و همچنین مصرف زیاد سبزیجات تأمین کنید. سعی کنید یک کتاب آشپزی مربوط به گیاه‌خواران تهیه کنید و تنوعی در نوع آشپزیتان ایجاد نمایید. توجه داشته باشید که مصرف سبزیجات زیاد به معنی دریافت پروتئین بیشتر است. برای افرادی که میانه‌ی خوبی با گیاه‌خواری ندارند و تمایل دارند که حتماً پروتئین مورد نیازشان را از منابع حیوانی تأمین کنند توصیه می‌کنیم که ماست، تخم مرغ ( 4 عدد در هفته)، ماهی تن و ماهی‌های دیگر و همچنین مرغ میل کنند. از منابع گیاهی پروتئین می‌توان به حبوبات و شیر بادام اشاره کرد.

مارگارین

مارگارین

به عقیده‌ی متخصصان حوزه‌ی تغذیه مارگارین می‌تواند از کره مضرتر باشد به خاطر اینکه روند هیدروژنه کردن این مواد غذایی باعث تشکیل اسیدهای ترانس می‌شود. پزشکان مارگارین نمی‌خورند و به جای آن از کره استفاده می‌کنند البته در مصرف آن نیز زیاده‌روی نمی‌کنند. برای پخت و پز نیز به جای مارگارین از روغن زیتون، کانولا و یا روغن دانه‌ی انگور استفاده می‌کنند.

توصیه می‌کنیم از مصرف روغن‌های حاوی اسیدهای ترانس خودداری کنید. چربی‌ها را به طور کامل از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف نکنید اما سعی کنید از روغن زیتون و روغن کلزای بیشتری استفاده کنید.

 

کیک، کلوچه و شیرینی‌جات بسته بندی شده

منظورمان این نیست که پزشکان به دسر و کیک لب نمی‌زنند. این متخصصان باهوش کاری با کیک‌ها و شیرینی‌جات بسته بندی شده و صنعتی ندارند. مصرف کیک‌ها یا دسرهای خانگی اشکالی ندارد به شرطی که زیاده‌روی نکنید. شیرینی‌جات بسته بندی شده سرشار از قند، روغن و ترکیبات شیمیایی هستند. می‌توانید خودتان در منزل کیک و کلوچه تهیه کنید و بدانید چه مقدار قند و روغن استفاده می‌کنید. در این صورت هم لذت یک دسر یا عصرانه را به خود هدیه کرده‌اید و هم بیش از 40 نوع ترکیب شیمیایی مختلف وارد بدنتان نشده است.

به عقیده‌ی متخصصان حوزه‌ی تغذیه مارگارین می‌تواند از کره مضرتر باشد به خاطر اینکه روند هیدروژنه کردن این مواد غذایی باعث تشکیل اسیدهای ترانس می‌شود

محصولات غذایی بدون چربی

محصولات غذایی فاقد چربی در لیست قرمز پزشکان قرار دارد زیرا تولید کنندگان این قبیل خوردنی‌ها به جای چربی‌ها از میزان زیادی قند استفاده می‌کنند. باید بدانید برخی از ماست‌های بدون چربی حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی هستند. به عقیده‌ی پزشکان این قبیل مواد غذایی مانند سم می‌مانند. تغذیه‌ی سالم داشتن به این معنی نیست که باید تمام چربی‌ها را از برنامه‌ی غذایی حذف کرد. بلکه لازم است چربی‌هایی را مصرف کنید که برای سلامتی شما مفید است مثل روغن زیتون، آووکادو، آجیل‌ها، روغن گردو. توجه داشته باشید نباید روغن و چربی‌ها را به طور کامل از برنامه‌ی غذایی حذف کرد چون وجود چربی‌ها برای جذب رنگدانه ها و ترکیبات مفید مواد غذایی لازم و ضروری است.

شیرین‌کننده

شیرین کننده‌های مصنوعی

تصور این که حذف قندهای تصفیه شده یک پیروزی بزرگ برای سلامتی محسوب می‌شود اشتباه است. بعضی‌ها تصور می‌کنند مصرف مواد غذایی که روی آن درج شده "بدون قند" رژیمی بوده و برای سلامتی مفید است. غافل از اینکه این قبیل محصولات حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند. متخصصان حوزه‌ی تغذیه معتقدند مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی رشته‌های شما برای کاهش وزن و لاغری را پنبه می‌کند. توجه داشته باشید تمام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی هستند برای سلامتی بسیار مضر هستند. پزشکان لب به مواد غذایی حاوی این ترکیبات مصنوعی نمی‌زنند. توصیه می‌کنیم شما نیز این قبیل مواد غذایی را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کنید.

 

کمی فست‌فود اشکالی ندارد

باید بدانید حتی یک خانم یا آقای دکتر نیز گاهی هوس پیتزا می‌کند. البته توجه داشته باشید که گفتیم گاهی. توصیه می‌کنیم زمانی که پیتزا سفارش داده‌اید و مشغول هستید، تا جایی که می‌توانید آرام بخورید و حواستان به تعداد تکه‌هایی که میل می‌کنید باشد.

می‌توانید خودتان در منزل کیک و کلوچه تهیه کنید و بدانید چه مقدار قند و روغن استفاده می‌کنید. در این صورت هم لذت یک دسر یا عصرانه را به خود هدیه کرده‌اید

و هم بیش از 40 نوع ترکیب شیمیایی مختلف وارد بدنتان نشده است

حواستان باشد در کنار فست‌فودی که سفارش داده‌اید حتماً سالاد باشد و سعی کنید سالادتان را تا آخر میل کنید. مشتری دائم فست‌فود محله‌تان نباشید اما اگر خیلی به پیتزا علاقه دارید خود را از لذت خوردن آن محروم نکنید. اگر می‌توانید در منزل دست به کار شوید و خودتان پیتزا درست کنید. در این صورت به راحتی می‌توانید ترکیبات آن را تنظیم کنید.

 فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

کنترل زانو درد

کنترل زانو درد
جام جم آنلاين: خوانندگان مي‌توانند با ارسال پيامك به سامانه 30000706 سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دكتر سلام» كه هر شب ساعت ٢١ از شبكه آموزش پخش مي‌شود، پاسخ خود را دريافت كنند.
 

امروز به پرسش ما دكتر حلي‌ساز، متخصص طب فيزيكي پاسخ مي‌دهد.

زانو درد از دردهاي شايعي است كه انسان در سنين مختلف به آن مبتلا مي‌شود. زانو درد علت‌هاي متفاوتي دارد و حتي به صورت جدي با دردهايي كه از عضو ديگر منشأ گرفته، توام مي‌شود.

معمولا با توصيه‌هاي كلي در مورد درد در زانو، مي‌توان آن را كنترل كرد. زانو جزو مفاصل انتهايي بدن است كه تحمل وزن را به عهده دارد. هر عارضه‌اي در آن، عملكرد فرد را مختل مي‌كند، اين مفصل با خيلي از مفاصل در اندام فوقاني متفاوت است.

بهتر است بدانيد بسياري از دردهاي زانو به شرايطي كه به آن تحميل مي‌شود، ارتباط دارد. وقتي زانو را خم مي‌كنيم، سه برابر وزن ما به زانو فشار وارد مي‌شود و اگر زانو مستعد عوارض باشد اين سه برابر وزن تأثير جدي‌تري خواهد داشت.

بايد گفت علت اصلي بروز اين بيماري به‌روشني معلوم نيست. گاهي بعد از وارد آمدن ضربه‌اي به زانو يا راه رفتن در فواصل طولاني بخصوص در سر پاييني‌ها مثل پايين‌آمدن از كوه يا در ورزش‌هايي كه فشار زيادي به زانو وارد مي‌كند و گاهي علت‌هاي پزشكي ديگر موجب زانو درد مي‌شود.

زانو را عضله مهمي به نام عضله چهارسر ران حفاظت مي‌كند. اگر طبق برنامه‌‌اي منظم، عضلات را تقويت كنيم، بسياري از مشكلات زانو كاهش مي‌يابد.

اين عضلات براحتي قابل تقويت است، مطالعات نشان داده انقباض شش ثانيه‌اي اين عضلات هر روز مي‌تواند 10 درصد عضلات را قوي كند.

تقويت عضله حمايت خوبي از زانو ايجاد مي‌كند. هم عوارض را كاهش مي‌دهد و هم قدرت آن را افزايش مي‌دهد.

بالا آوردن زانو بدون خم شدن آن ورزش بسيار مناسبي براي زانوست. انجام برخي از اين تمرينات البته با مشورت پزشك متخصص مي‌تواند در كاهش درد و تسريع بهبودي به شما كمك كند.

الكساندر دوما متولد شد

الكساندر دوما متولد شد
جام جم آنلاين: 210 سال پيش در روز 24 ژوييه سال 1802 ميلادي الكساندر ديوي دولا پايوتوري در شهر ويه - كوتوره متولد شد ، او بعدها به نام الكساندر دوما به عنوان يكي از بزرگترين نويسندگان فرانسه و جهان شهرت يافت.
 

الكساندر در سن چهار سالگي پدرش را از دست داد و به دليل عدم توانايي مالي مادرش از امكان انجام تحصيلات عالي بازماند.

او از اوان كودكي ناگزير به كار كردن شد. الكساندر دوما در سال 1822 ميلادي در جستجوي يك زندگي بهتر به پاريس رفت.«قلم شيوايش» موجب شد تا در دفاتر دوك دو اورلئان استخدام شود.

از همان زمان او نوشتن مقاله هايي را در روزنامه ها آغاز كرد سپس به سرودن اشعار پرداخت كه موفق به چاپ آنها شد.

اما موفقيت الكساندر دوما از سال 1829 ميلادي با نوشتن «هانري سوم و دربارش» ، يك درام تاريخي آغاز گشت كه با استقبال فراواني روبه رو شد.

اين نمايشنامه توسط كمدي فرانسز روي صحنه رفت و دوما از آن پس به چهره شناخته شده اي در تئاتر رمانتيك تبديل شد. اين موفقيت او را به شهرت و ثروت رساند. الكساندر دوما سپس نمايشنامه هاي ديگري از جمله «خاطرات آنتوني» ، «ايزابل دو باوير» ، «برج نسل» ، «كاليگولا» ، «كين» را نوشت.

سپس ، الكساندر دوما ضمن ادامه به نمايشنامه نويسي به نوشتن روزشمارهاي تاريخي ، خاطرات سفرهايش و به ويژه رمان پرداخت.از سال 1840 ميلادي ، الكساندر دوما در نوشتن رمان پركارتر شد و در طول حيات خود نزديك به 80 رمان را منتشر كرد.

از معروفترين رمان هاي الكساندر دوما مي توان به «سه تفنگدار» ، «كنت دومونت كريستو» ، «بيست سال بعد» ، «ويكونت دوبراژلون» ، «ملكه مارگو» ، «شواليه مزون روژ» ، «موهيكان هاي پاريس» ، «مردي با نقاب آهنين» و ده ها رمان ديگر اشاره كرد.

الكساندر دوما زندگي پرفراز و نشيبي داشت. او سرانجام در پي يك حادثه نيمه فلج شده و در خانه پسرش «الكساندر دوما پسر» اقامت مي كند.
الكساندر دوما در روز پنجم دسامبر سال 1870 ميلادي در خانه پسرش دارفاني را وداع مي گويد.

به اين ترتيب ، در روز 24 ژوييه سال 1802 ميلادي الكساندر ديوي دولا پايوتوري در شهر ويه - كوتوره فرانسه متولد شد.او بعدها با نام الكساندر دوما يكي از بزرگترين نويسندگان فرانسه و جهان شد.

ده ها ميليون نفر به اغلب زبان هاي جهان آثار و رمان هاي او را خوانده و از خواندن آنها لذت برده اند و هنوز رمان هاي الكساندر دوما براي خوانندگان امروزي از جذابيت فراواني برخوردار هستند.

در سال 2002 ميلادي ، دولت فرانسه به مناسبت دويستمين سالگرد تولد الكساندر دوما بقاياي جسد او را در عمارت پانتئون پاريس، محل دفن مفاخر ملي فرانسه جاي داد.

بهرام افتخاري

دعاى روز دوم ماه مبارك رمضان


بسم الله الرحمن الرحيم

"اللهمّ قَرّبْني فيهِ الى مَرْضاتِكَ و جَنّبْني فيهِ من سَخَطِكَ و نَقماتِكَ و وفّقْني فيهِ لقراءةِ آياتِكَ برحْمَتِكَ يا أرْحَمَ‌الرّاحِمين"

خدايا نزديك كن مرا در اين ماه به سوى خوشنوديت و بركنارم دار در آن از خشم و انتقامت و توفيق ده مرا در آن براى خواندن آيات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترين مهربانان.

توصیه‌های پزشکی غذایی ماه رمضان تشریح شد

در نشست خبری از سوی یک مسئول علوم پزشکی مازندران
توصیه‌های پزشکی غذایی ماه رمضان تشریح شد

خبرگزاری فارس: مدیر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران توصیه‌های پزشکی غذایی را در ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

خبرگزاری فارس: توصیه‌های پزشکی غذایی ماه رمضان تشریح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حسن مکرمی بعدازظهر امروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با تبریک ایام ماه رمضان اظهار داشت: در ماه رمضان ذخایر کبدی انسان تمام می‌شود و بدن از چربی‌های موجود برای سوخت و ساز استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: بوی بد دهان نیز ناشی سوخت چربی‌ها است و در ماه رمضان به بدن فرصت داده می‌شود که چربی‌های اضافی بدن بسوزد.

مدیر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در ماه رمضان باید 20 درصد کمتر از شرایط عادی مواد غذایی دریافت شود، گفت: در شرایط عادی ذخیره قند در کبد انجام می‌شود و فرصتی برای ذوب‌شدن نداریم در حالی این فرصت در ماه رمضان به خاطر منع مصرف غذا در مدت تعیین شده به بدن داده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به عدم مصرف غذا در ماه رمضان به مدت 15 تا 16 ساعت تاکید کرد: در هنگام افطار از مصرف زودهنگام افطار به شدت پرهیز شود. آب ولرم، چای کمرنگ و استفاده از مواد فیبری و قندی طبیعی مثل خرما، توت فرنگی و کشمش در ابتدا مورد استفاده قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به مصرف سوپ در افطار بیان داشت: استفاده آش رشته به جای سوپ اشتباه است زیرا بسیاری از آش‌های موجود در سر سفره افطار، خود یک مواد غذایی کامل هستند.

مدیر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه با تاکید بر مصرف نان سبوس‌دار در افطار بیان داشت: کربوهیدرات‌ها دو نوع هستند برخی از غلات کربو هیدرات‌ها ساده و برخی غلات دارای کربوهیدرات‌های پیچیده هستند و غلات دارای کربوهیدرات‌ها پیچیده به تدریج جذب می‌شوند.

وی در ادامه با تاکید بر مصرف 5 گروه مواد غذایی در ماه مبارک رمضان گفت: مصرف سرخ‌کردنی‌ها در ماه رمضان باید به حداقل برسد.

این مسئول با بیان اینکه روزه ماه رمضان برای بدن زمانی موثر است که حداقل 20 درصد کمتر کالری دریافت کنیم، گفت: دریافت کالری بیشتر در ماه رمضان نسبت به سایر ماه‌ها سبب چاقی در برخی افراد می‌شود.

مکرمی در ادامه با تاکید بر کنترل آب بدن در ماه رمضان گفت: مصرف 8 تا 10 لیوان که اندازه هر لیوان حدود 240 سی سی تعیین شد ضروری است و روزه‌داران تلاش کنند تا مواد کافئین‌دار و نوشابه‌ها در ایام ماه رمضان کمتر مصرف شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت مصرف وعده سحری گفت: عدم مصرف سحری احتمال افزایش چاقی در ماه مبارک رمضان را به همراه دارد که این افزایش چاقی مغایر با هدف از پیش تعیین شده روزه برای سلامتی است.

این مسئول در ادامه با اعلام اینکه از مصرف غذاهای خشک در ایام سحر پرهیز شود، گفت: سرخ‌کردنی‌ها و نیز مواد غذایی خشکی مثل کوکو سبزی و مواد شیرین زمینه برای تشنگی در ایام روز را فراهم می‌کنند.

مدیر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه با اعلام اینکه مصرف آب لیمو تازه با ترکیب عسل و آب ولرم بر کاهش تشنگی در طول روز کمک می‌کند، گفت: در مصرف عسل در هنگام سحر نیز دقت شود.مصرف مواد قندی باعث کاهش مقاومت بدن در برابر گرسنگی می‌شود.

این مسئول در پایان گفت: در هنگام افطار و سحر از غذای گرم و تازه استفاده شود و همچنین از صرف فست فودها و غذاهای با کالری بالا خودداری شود.

پونه تقويت‌كننده معده

پونه تقويت‌كننده معده
جام جم آنلاين: پونه گياهي معطر از خانواده نعناعيان است كه از قديم‌الايام براي معطركردن انواع غذاها و درمان بسياري از بيماري‌ها كاربرد داشته است.
 

از اين گياه براي دور كردن حشرات و حيوانات موذي استفاده مي‌شد، حتي در تاريخچه انجمن سلطنتي لندن پيشنهاد شده است از پونه براي كشتن مار زنگي استفاده شود.

اسانس اين گياه طعم تلخي دارد كه پس از آن احساس خنك‌كننده‌اي به‌وجود مي‌آورد كه از آن براي معطر كردن صابون‌ها و پاك‌كننده‌ها استفاده مي‌شود.

در گذشته از پونه براي تصفيه آب نيز استفاده مي‌شد. دم‌كرده پونه طعم خوشايندي دارد. براي تهيه آن پنج قاشق برگ پونه را در ظرفي كه حاوي چهار فنجان آب جوشيده است به مدت 10 دقيقه دم كنيد.

پونه طبع گرم و خشك دارد و از خواص معروف پونه حالت تقويت‌كنندگي معده، اثرات بادشكني و خلط‌آوري آن است.

از عصاره گياه پونه ـ كه داراي اثرات ضد اسپاسمي است ـ پمادهايي ساخته شده كه براي درمان گرفتگي عضلاني و دردهاي روماتيسمي مفيد است.

جوشانده كامل اين گياه براي تومورهاي رحمي، فيبروز رحم و زخم‌هاي غيرقابل التيام رحم، استفاده مي‌شود.

عصاره ريشه گياه پونه، همراه با سركه براي درمان تومور نيز توصيه مي‌شود. در گذشته گياه پونه را در اتاق‌هاي بيماران در حال نقاهت قرار مي‌دادند تا باعث تسريع در بهبود آنان شود. از طرفي مردم قديم معتقد بودند گذاشتن گل‌هاي پونه اطراف سر بيماران باعث برطرف‌شدن سرگيجه و سردرد مي‌شود.

براي پونه اثرات ضدعفوني‌كنندگي، بادشكني، معرقي، قاعده‌آوري و محركي نيز ذكر شده كه ‌علاوه بر برطرف كردن مشكلات گوارشي براي هضم غذا، براي برطرف كردن سكسكه نيز مفيد است. همچنين از پونه در تسكين درد گلو، زكام، پايين آوردن تب و بي‌خوابي نيز استفاده مي‌شود.

عوارض جانبي

يكي از عوارض شايع گياه پونه كه در اثر مصرف اسانس (عصاره روغني) به‌وجود مي‌آيد سقط جنين است.

از عوارض ديگر آن توهم، گيجي، اسپاسم‌هاي كزازي، تشنج و كماست.

دكتر هادي منوري - دكتراي داروسازي

آيين‌هاي رمضاني در سمنان

آيين‌هاي رمضاني در سمنان
جام جم آنلاين: مردم استان سمنان همزمان با ساير مردم كشور با انجام مراسمي به استقبال ماه مبارك رمضان مي‌روند، هرچند اين مراسم كمي متفاوت است و بر پايه آداب و رسوم خاص انجام مي‌شود.
 

آيين حنابندان، خانه‌تكاني منزل و مراسم چاووشي يا شب‌خواني برخي از اين آداب و رسوم است كه همزمان با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان در سمنان به اجرا درمي‌آيد.

مردم اين استان از ديرباز تاكنون يك يا چند روز مانده به رمضان، به پيشواز اين ماه رفته و گرفتن روزه را آغاز و علاوه بر آن مساجد را نيز غبارروبي و نظافت مي‌كنند. در برخي شهرها و روستاهاي استان سمنان زنان به مناسبت فرا رسيدن اين ماه به سر، دست و پاهاي خود حنا مي‌بندند و اين آيين همراه با ذكر صلوات و نيايش صورت مي‌گيرد.

در شهر مجن، شست‌وشوي وسايل خانه و ماليدن دوغاب گل قرمز به نماي ديوارهاي كاهگلي در استقبال از رمضان صورت مي‌گيرد و در ديگر نقاط تهيه آرد برنج وگندم براي پخت حلوا مورد توجه زنان كدبانو و خانه‌دار است.

همچنين در شب‌هاي ماه رمضان و به هنگام سحر، فردي خوش‌صدا روي پشت‌بام خانه خود يا مسجد دعا و مناجات مي‌خواند. گاهي نيزاين افراد در حين گذر از كوچه‌هاي هر محله با خواندن ادعيه سحرگاهي اهالي را بيدار مي‌كردند كه به اين كار در اصطلاح محلي، «شب‌خواني» (شوخواني) گفته مي‌شود.

امروزه صداي دعا و مناجات از بلندگوي مساجد نقاط شهري و روستايي به گوش مي‌رسد. ولي روش‌هايي مثل كوبيدن روي ظروف مس و طبل، بيدار كردن اهالي يك كوچه، يا محله توسط فردي از همسايگان و زدن زنگ خانه يا كوبيدن ديوار خانه‌هاي قرار گرفته در مجاورت يكديگر نيز مرسوم است.

در برخي روستاهاي استان سمنان نيز مردم براي بيدار كردن همشهريان خود اقدام به خواندن مراسم شب‌خواني مي‌كنند.

اهالي روستاي عشقوان در منطقه خوارتوران بيارجمند شاهرود به مراسم شب‌خواني چووشي (چاوشي) مي‌گويند. آنها با پنهان شدن ستاره َپل از خوردن سحري دست مي‌كشند.

به طور كلي حضور افراد در نمازهاي جماعت يوميه در ماه مبارك رمضان بيشتر مورد توجه است. مردان و زنان پس از خواندن نماز جماعت ظهر و عصر به تلاوت قرآن مي‌پردازند. قرائت يك جزء از كلام‌الله مجيد در هر روز از ايام اين ماه مورد توجه اهالي منطقه است. در برخي نقاط پس از ختم كامل قرآن، هر كس به فراخور وسع مالي خود مقداري نبات، نقل، برنج يا گلاب به جلسه آورده و به نيت بركت بين حاضران پخش مي‌كند. در اين ميان فردي كه براساس نوبت سوره قل هوالله را قرائت كند، پس از ماه رمضان ديگر افراد جلسه را براي خوردن آش يا شيريني به منزل خود دعوت مي‌كند.

سمناني‌ها براي افطار اقلامي چون شير برنج، فرني، شله زرد، حسّو (در شهر شاهرود)، لرزان (شاهرود، دامغان)، آروشه و حلواي آروشه (سمنان و توابع) استفاده مي‌كنند؛ در شهرستان دامغان پخت كشمش پلو براي اولين شب ازماه مبارك رمضان مرسوم است.

در باور اهالي حضرت علي(ع) براي افطار نان جو و خرما ميل كرده، بر اين اساس برخي نيز روزه خود را با نان و خرما افطار مي‌كنند. پخت انواع نان بخصوص نان‌هاي روغني در طول ماه رمضان مرسوم است.

اهالي استان سمنان در شب‌هاي قدر پس از صرف افطار در مسجد محل خود حضور يافته و با خواندن قرآن و دعاهاي جوشن كبير، مجير، افتتاح و ذكر مصيبت به شب زنده داري مبادرت مي‌ورزند.

در شهر شاهرود زنان همزمان با تلاوت دعاي جوشن كبير ظرفي از آب حاوي زعفران را نزد خود نگه داشته و با خواندن هر بند از دعا بر آن مي‌دمند تا به عنوان تبرك آن را با خود به خانه ببرند.

در روستاي جزن دامغان نيز در اين شب‌ها دستجات زنجيرزن از مساجد و حسينيه‌هاي محل به راه افتاده و با گذر از معابر و كوچه‌ها به زنجير زني و عزاداري مي‌پردازند. بنا بر باوري كهن اهالي نقاط مختلف استان كار كردن در روز 21 ماه رمضان را حرام دانسته و در مجالس عزاداري حضور پيدا مي‌كنند.

در روستاي كوه زر با فرار رسيدن 21 رمضان برخي اهالي به نيت اموات خود نان فتير پخته و بين سايرين تقسيم مي‌كنند.

اهالي نقاط كويري استان سمنان در روز شهادت حضرت علي(ع) از انجام فعاليت‌هاي روزمره خودداري كرده و مرسوم است كه دامداران شير دام‌هاي خود را در اين روز به فقرا و نيازمندان داده يا براي تهيه افطار و پذيرايي از نمازگزاران به مساجد محل مي‌دهند.

در باور برخي اهالي، نزول قرآن در اين شب بوده و بر اين اساس برخي تا پاسي از شب به احياء و شب زنده داري در مساجد مي‌پردازند. زنان سمناني، گرمساري و دامغاني در اين روز براي شادي ناشي از كشته شدن قاتل ملعون امام علي(ع) به دست و پاي خود حنا مي‌بندند.

برخي زنان نيز در اين روز گوش دختران خود را سوراخ كرده و براي آنها گوشواره مي‌خرند.

در شهرهاي شاهرود، گرمسار و روستاي جزن برخي زنان در بين نماز ظهر و عصر با اندكي پارچه، نخ و سوزن كيسه‌اي كوچك دوخته و سكه‌اي را به نيت تبرك درون آن مي‌نهند. شاهرودي‌ها آن را «كيسه مراد» ناميده و به جهت بر آورده شدن حاجت آن را تا سال ديگر نزد خود نگه مي‌دارند. (مهر)

پيکر پرفسور گنجي در بيرجند به خاک سپرده مي شود

پيکر پرفسور گنجي در بيرجند به خاک سپرده مي شود
جام جم آنلاين: پیکر پدر جغرافیای ایران روز دوشنبه دوم مرداد ماه در بیرجند تشییع و به خاک سپرده می شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی صبح شنبه در جمع خبرنگاران گفت: پیکر پروفسور گنجی ساعت 9 صبح روز یکشنبه از مقابل مرکز دایره الامعارف بزرگ تهران تشیع و سپس به دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران منتقل می شود.

"سعید احمدی زاده" عنوان کرد: پیكر اين استاد بزرگ پس از تشییع از دانشگاه جهت خاکسپاری به زادگاهش در بیرجند منتقل می شود.

وی بیان کرد: محمد حسن گنجی در 21 خرداد 1291 هجری شمسی در بیرجند به دنیا آمد.

وی تصریح کرد: پروفسور محمدحسن گنجی پدر جغرافیای نوین ایران در سال 2001 میلادی به عنوان مرد سال هواشناسی جهان برگزیده شده بود.

دکتر گنجی در سن 100 سالگی روز 28 تیر ماه بر اثر زمین خوردن در منزل شخصی خود دچار خونریزی مغزی شد و به بیمارستان  پیامبران تهران منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفت اما پنج شنبه شب بر اثر خونریزی مجدد و کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

 گفته می شود پیکر دکتر گنجی در پارکی در بیرجند که به نام وی نامگذاری شده است به خاک سپرده خواهد شد.(مهر)

تغذيه ورزشكار در رمضان

تغذيه ورزشكار در رمضان
جام جم آنلاين: به طور كلي در جامعه دو گروه ورزشكار وجود دارد؛ افرادي كه براي حفظ و ارتقاي سلامت خود به ورزش همگاني مشغولند و افرادي كه به ورزش حرفه‌اي و قهرماني مي‌پردازند.
 

افرادي كه قصد انجام ورزش همگاني در ماه مبارك رمضان را دارند كه رقم آنها در جامعه بين 10 تا 15 ميليون نفر برآورد مي‌شود مي‌توانند بدون مواجهه با مشكل خاصي به ورزش نيم تا يك ساعته خود ادامه دهند منوط بر آن كه روزانه حدود 30 درصد از تمرين‌هاي خود بكاهند و به منظور پيشگيري از كم‌آبي بدن، علاوه بر استفاده از پوششي مناسب كه مانع از گرمازدگي آنها شود به ورزش‌هايي هوازي نظير پياده‌روي، دويدن آرام، دوچرخه‌سواري و... بپردازند.

قهرمانان ورزشي و افرادي كه ورزشكار حرفه‌‌‌اي هستند نيز به منظور استفاده روحي،‌ جسمي و شرعي از لذت و فوايد روزه‌داري بايد به نكاتي توجه كنند از جمله اين كه در وعده افطاري، 10 تا 15 درصد تغذيه 24 ساعته خود را آن هم بيشتر، با مايعات و مواد قندي نظير، نان، خرما، فرني و... تامين كنند.

قند موجود در چنين موادي بسرعت هضم و جذب خون مي‌شود و انرژي بدن را تامين مي‌كند. برگزاري مسابقه‌هايي نظير فوتبال بايد با فاصله زماني يك ساعت تا يك ساعت و نيم بعد از افطار انجام شود و بعد از مسابقه، بهترين زمان براي خوردن شام است كه بايد 25 تا 30 درصد غذاي 24 ساعته بدن را تامين كند.

فرق شام و افطاري ماه مبارك رمضان از نظر ماهيت غذايي ورزشكاران در اين است كه افطار عمدتا از مواد قندي و كربوهيدرات‌ها تشكيل مي‌شود در حالي كه در عده غذايي شام، بايد تركيبي از كربوهيدرات‌ها و پروتئين‌ها مصرف شود. البته در بين مسابقه نيز بايد مايعات قندي زيادي نوشيده شود تا آب و كالري مورد نياز بدن تامين شود.

در وعده سحري نيز 60 درصد باقيمانده تغذيه 24 ساعته فرد ورزشكار بايد مورد استفاده قرار گيرد كه تركيبي از هيدروكربن‌ها (نظير نان، برنج، ماكاروني، سيب‌زميني)‌ همچنين چربي و پروتئين‌ مورد نياز بدن به همراه ويتامين‌ها و املاح معدني مورد نياز بدن است كه هضم چنين غذايي حدود 10 ساعت طول مي‌كشد.

براساس نوع رشته ورزشي نيز مواد مورد نياز بدن ورزشكاران، كمي با يكديگر متفاوت مي‌شود، مثلا در ورزشكاران رشته‌هاي قدرتي نظير وزنه‌برداري، نياز به پروتئين بيشتري وجود دارد و آنها مي‌توانند بيش از 20 درصد از مواد غذايي مورد نياز بدن خود را به پروتئين‌ها اختصاص دهند تا فرآيند عضله‌سازي بهتر انجام شود.

در مجموع، ورزشكاران نياز به دريافت 60 درصد كربوهيدرات، 25 درصد چربي و 15 تا 20 درصد پروتئين دارند و اگر از گوشت قرمز يا سفيد به عنوان پروتئين استفاده مي‌كنند نياز به خوردن چربي ديگري نخواهند داشت.

در غير اين صورت نيز بهتر است از چربي‌هايي چون روغن زيتون، روغن‌ ماهي يا ديگر روغن‌هاي غيراشباع استفاده كنند. در حقيقت ريختن دمبه و چربي‌هاي حيواني در غذا، براي سلامت آنها مضر است.

املاحي نظير آهن، سديم، پتاسيم و ويتامين‌ها نيز در ميوه‌ها و مواد سالم و طبيعي غذايي وجود دارند و نياز طبيعي بدن را برطرف مي‌كنند. هر چند براي تامين بيشتر آنها از مولتي‌ويتامين‌ها همچون قرص‌هاي فارماتون نيز مي‌توان بهره گرفت.

به طور كلي در روزه‌داري بايد شدت ورزش كاهش پيدا كند و بخصوص از انجام ورزش‌هاي سخت در ساعات بعد از ظهر كه به طور طبيعي فشار و قند خون كاهش پيدا مي‌كند پرهيز كرد تا بدن وارد فازهاي خطرناكي چون شوك هيپوگليسمي نشود.

دكتر لطفي پوركاظمي‌ -‌ رييس فدراسيون پزشكي ـ ورزشي

روايتي از جنگ جهاني دوم

روايتي از جنگ جهاني دوم
سوء قصد نافرجام عليه هيتلر
جام جم آنلاين: 68 سال پيش در روز 20 ژوييه سال 1944 ميلادي آدولف هيتلر،رهبر آلمان نازي به طور تصادفي از انفجار بمبي كه براي كشتن او كار گذاشته شده بود جان سالم به در برد.اين انفجار در مقر اصلي ستاد ارتش در راستنبورگ در پروس شرقي و در زماني كه هيتلر با ژنرال هايش نقشه هاي جبهه هاي جنگ را بررسي مي كرد ، رخ داد.
 

علي رغم 12 سال ديكتاتوري و حكومت وحشت نازي ها، آدولف هيتلر هرگز موفق نشد طبقه نظاميان اشراف زاده پروس كه به سنت ها و شرافت خود پايبند بودند را با خود همراه سازد.

سوء قصد 20 ژوييه سال 1944 ميلادي با نام رمز «عمليات والكايري» مهمترين سوء قصدي بود كه نسبت به جان هيتلر صورت گرفت.

افرادي كه براي انجام اين سوء قصد هم پيمان شده بودند قصد داشتند با قتل هيتلر رژيم نازي را ساقط كرده و يك رژيم ديكتاتوري محافظه كار با احتمال برقراري دوباره حكومت سلطنتي را مستقر كنند. آنها تصميم داشتند با غرب صلح كرده اما به جنگ با اتحاد شوروي ادامه دهند.

در ميان آنها افسران عاليرتبه اي از جمله كنت كلاوس فن اشتوفنبرگ ، رييس ستاد مشترك ارتش‌هاي داخل آلمان مشاهده مي شدند. او در افريقا در كنار مارشال اروين رومل جنگيده بود و پس از يك جراحت شديدكه منجر به نقص عضو او شد به آلمان بازگشته بود.

كنت اشتوفنبرگ در روز سوءقصد ، كيف حاوي بمب را در نزديكي هيتلر و در زير ميزي مي گذارد كه در اطراف آن هيتلر و ژنرال هايش نقشه ها را بررسي مي كردند. او سپس به بهانه يك تماس تلفني خارج شده و فورا عازم برلين مي شود تا پس از قتل هيتلر، ارتش را به قيام دعوت كند.

اما پاي يكي از افسران به كيف مي خورد و او كيف را برداشته و آن را در فاصله دورتري قرار مي دهد. هنگام ظهر وقتي انفجار رخ مي دهد ، ميز كنفرانس مانند يك حفاظ مانع از كشته شدن هيتلر شده و او فقط جراحتي سطحي مي بيند ، اما تا پايان عمر دچار لرزش دست و پا شد.

عاملان سوءقصد كه از سرنوشت هيتلر بي اطلاع بودند در به دست گرفتن قدرت ترديد به خرج مي دهند.

اشتوفنبرگ در همان شب 20 ژوييه دستگير شده و به قتل مي رسد. آدميرال ويلهلم كاناريس به اردوگاه مرگ فلوسنبورگ اعزام شده و در آنجا به دار آويخته مي شود. مارشال هانس فن كلوگ قبل از دستگيري خودكشي كرد.

در روز 14 اكتبر سال 1944 ميلادي ، فيلد مارشال اروين رومل كه با عاملان سوءقصد هم پيمان شده بود ، ناگزير به خودكشي مي شود اما با توجه به محبوبيت بسيار او در آلمان هيتلر براي رومل مراسم تشييع جنازه رسمي و ملي برپا مي كند.

در مجموع دستكم 200 افسر عاليرتبه كه اغلب از نظاميان اصيل زاده پروس بودند توسط نازي ها كشته مي شوند.

در روز 20 ژوييه سال 1944 ميلادي آدولف هيتلر رهبر آلمان نازي از انفجار بمبي كه براي قتل او كار گذاشته شده بود ، جان سالم به در مي برد.
 
دخالت يك افسر در جابه جا كردن كيف حاوي بمب موجب مي شود هيتلر به طور تصادفي ازسوء قصد افسران ميهن پرستي كه قصد نجات آلمان را داشتند ، نجات يابد. او پس از اين انفجار دچار سنگيني گوش و رعشه مي شود، اما آلمان را تا انتها با جنون خود به سوي نابودي سوق مي دهد.

بهرام افتخاري

چگونه افطار كنيم

چگونه افطار كنيم
جام جم آنلاين: بايد و نبايد‌هاي تغذيه‌اي كه دكتر محمد هاشمي، دبير انجمن پيشگيري و درمان چاقي ايران در ماه خدا به شما توصيه مي‌كند؛
 

1)‌ فقط دو ليوان مايه حيات : خوردن بيش از دو ليوان آب‌سرد باعث سوء‌هاضمه و مشكلات گوارشي مي‌شود. پس بهتر است در اين زمينه زياده‌روي نكنيد.

2)‌ ميوه و سالاد، انتخاب‌هاي خوب سحري : خوردن مواد غذايي كه فيبر دارند در وعده سحري توصيه مي‌شود. منبع غذايي ويژه براي فيبر هم كاهو، ‌سبزي‌ها و انواع ميوه‌ها هستند كه بر خلاف باور نادرست مردم نه‌تنها باعث معده درد نمي‌شود، بلكه آب بدن را در طول روز حفظ مي‌كنند.

3)‌ خداحافظ شيريني :اگر مي‌خواهيد در درازمدت سلامت لوزالمعده‌تان حفظ شود، شروع افطارتان را با هر چيزي به غير از شيريني‌هايي كه قند مصنوعي دارند، داشته باشيد. زولبيا، ‌باميه، چاي شيرين، شله‌زرد و حلوا بدترين انتخاب‌هاي شروع يك افطار هستند، براي جلوگيري از افت قند بدنتان هم، بهتر است از موادي چون خرما كه قند طبيعي دارند، استفاده كنيد.

4)‌ نان فقط نان سبوس‌دار:نان،‌ پنير و سبزي تركيبات طلايي اين سفره هستند كه معمولا بعد از 16 ساعت روزه‌داري به مذاق همه ما خوش مي‌آيد.

منتهي بايد دقت شود که حتما از نان سبوس دار چون سنگک استفاده شود.

5)‌ آش رشته، به‌شرطهـــا و شروطها؛ آش رشته به دليل غني بودن از حبوبات معمولا انتخاب خوبي براي افطار است به شرط آن که حبوبات آن به اندازه کافي خيسانده و پخته شده باشد.

6)‌ حليم‌تان را چرب و شيرين نخوريد : خوردن حليم در ماه رمضان معمولا با دو عادت بد همراه است كه باعث مي‌شود از يك غذاي مفيد به يك غذاي زيانبار تبديل شود. اين دو عادت بد يكي اضافه‌كردن روغن به حليم است و ديگري شيرين‌كردن آن.

7)‌ با گرم‌ها شروع كنيد : افطار خود را با يك خرما و شير گرم، آب‌جوش يا چاي تلخ شروع كنيد.

8)‌ كله‌هاي سحري​ : در زمينه كله‌پاچه يك باور غلط وجود دارد. باوري كه مي‌گويد چون اين غذا از لحاظ جدول، ‌كالري بالايي دارد مي‌توان با خوردن آن انرژي مضاعف داشت. در صورتي كه بايد گفت خوردن اين غذا باعث تشديد تشنگي در روزه‌داران مي‌شود.

مریم امیرپور - جام جم

سخت‌ترين و راحت‌ترين شهرهاي دنيا براي روزه‌داري

سخت‌ترين و راحت‌ترين شهرهاي دنيا براي روزه‌داري
جام جم آنلاين: اين روزها، روزهاي فرارسيدن ماه رمضان است، ماهي كه بسياري از مسلمانان جهان هر سال مشتاقانه انتظار آغازش را مي‌كشند، رمضاني كه امسال از قضا با گرم‌ترين ماه تابستان همراه شده و گرماي هوا و طولاني بودن روزهاي تابستاني شايد روزه‌ گرفتن را براي عده‌اي از مردم كه احتمالا با مشكلاتي چون بيماري‌هاي جسمي مواجه هستند، سخت‌ كند.
 

در حال حاضر طول يك روز كامل،‌ يعني از طلوع تا غروب خورشيد،‌ در تهران 14 ساعت و 19 دقيقه و 8 ثانيه است كه هر روز چند ثانيه از روز بعد بلندتر است.

با توجه به اين‌كه زمان اذان صبح به وقت تهران ساعت 4 و 16 دقيقه بامداد و زمان اذان مغرب ساعت 20 و 39 دقيقه است، ‌با درنظر گرفتن تغيير طول روز و كوتاه‌تر شدن تدريجي آن،‌ امسال روزه‌‌داران در روزهاي ماه مبارك رمضان به صورت تقريبي 16 ساعت روزه خواهند بود.

در بخش‌هاي جنوبي‌تر كشورمان،‌ در شهري مانند قشم اين مدت زمان تقريبا 15 ساعت خواهد بود. با اين ‌همه، مدت زماني از روز كه مسلمانان در نقاط مختلف جهان روزه‌دار خواهند بود، مي‌تواند از اين طولاني‌تر يا حتي كوتاه‌تر باشد.

براي مثال در كشورهاي شمالي نيمكره شمالي زمين و در كشوري مانند نروژ كه در اين فصل، آسماني همواره روشن دارد، با توجه به ساعت تخميني اذان صبح و مغرب در شهر اسلو،‌ مسلمانان در اين شهر بايد حدود 20 ساعت و 11 دقيقه روزه باشند.

در كشوري شمالي‌‌تر از نروژ‌ مانند فنلاند، در صورتي كه مسلماني در شهر وانتاي اين كشور اقامت داشته باشد، حدود 20 ساعت از روز خود را روزه خواهد بود.

بيشتر كشورهاي استوايي از قبيل اندونزي يا اكوادور‌ از طول روز‌ي حدود 12 ساعت برخوردارند و متناسب با آن مسلمانان در چنين مناطقي بايد حدود 13 ساعت روزه‌داري كنند.

اما مسلماناني كه در كشورهاي جنوبي‌تر نيمكره جنوبي سياره زمين سكونت دارند مدت زمان كوتاه‌تري را براي روزه گرفتن در پيش رو خواهند داشت.

براي مثال‌ در كشور شيلي به عنوان يكي از جنوبي‌ترين كشورهاي جهان، فاصله ميان سپيده دم و اذان صبح تا اذان مغرب حدود 11 ساعت است.

همچنين فرد روزه‌داري كه در شهر ولينگتون نيوزيلند ساكن است نيز مدت زماني مشابه و تنها با اختلاف چند دقيقه به روزه‌داري خواهد پرداخت.‌

با توجه به اين‌كه كل طول مدت زمان روشنايي روز در يكي از مناطق آنتراكتيكا حدود پنج ساعت است،‌ فاصله ميان اذان صبح تا مغرب در اين منطقه مي‌تواند كمتر از 8 ساعت باشد